Limegrön ny Baldos III avtäcktes
- Det blev väldigt bra och det kom fler intresserade än vi hade väntat oss så jag tycker att det var riktigt kul, säger Marcus Lampa, studenternas projektledare för Team Baldos vid Luleå tekniska universitet.
Team Baldos är nio civilingenjörsstudenter vid Luleå tekniska universitet som studerar Maskinteknik och i vars kurs ett projekt ingår med målet att konstruera en så bränslesnål bil som möjligt. Baldosbilarna från Luleå tekniska universitet är kända för sina framgångar och i år är det den tredje
i raden, Baldos III, som konstruerats av LTU-studenterna. Bilen, insvept i universitetets flaggor, avtäcktes av studenterna själva och det gick ett sus bland publiken när den limegröna bilen lyste i solen.
Redan på söndag reser studenterna i Team Baldos från Luleå tekniska universitet till Rotterdam i Holland. Där ska de i nästa vecka, 15 – 19 maj, delta i tävlingen Shell Eco Marathon för studenter från olika universitet i Europa. Tävlingen går ut på att köra egenkonstruerade bilar så långt som möjligt på motsvarande en liter bränsle. Baldos III tävlar, liksom sina föregångare, i klassen Urban Concept.
- Håller allting så kommer vi lätt att köra över 40 mil på en liter. Om det inte blir något haveri så ska det inte vara något problem, säger Marcus Lampa.
Baldos III, är till skillnad från tidigare baldosbilar, inte en hybrid med en kombination av el och bränsledriven motor. Den drivs istället av en inköpt etanoldriven 50 cc fyrtaktsmotor från en vespa med ett styrt insprutningssystem där studenterna själva kan ändra kurvor för reglering av bränsleinsprutningen.
Flera komponenter till den nya bilen har studenterna konstruerat själva. Karossen är helt ny men har samma profil som tidigare då den har byggts på en form från de andra baldosbilarna. Den är delvis tillverkad av kolfiber och studenterna har gjort en egen lösning för hur den öppnas för i och urstigning, samt eget färgval och utseende i övrigt.
- Alla har varit sugna på att få bilen att se så bra ut som möjligt och man vill ju lämna ifrån sig ett bra arbete, säger Marcus Lampa.
Fälgar har designats och konstruerats med Michelinstandard och när det gäller hjulupphängningen så har studentgruppen hämtat inspiration från formelbilar.
- Vi har haft som krav att allt ska vara inställningsbart, bland annat att alla hjulvinklar ska gå att ställa in, säger han. Även om vi har en stel hjulupphägning så har vi grottat ner oss i teorin för att den ska kunna fungera som en riktig bil, säger han.