Nya bilar i Dals-Ed har lägst klimatpåverkan i landet
– De bränslesnåla bilarna både sänker bilisternas kostnader för drivmedel och minskar klimatpåverkan, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil.
Under 2012 uppgick de nyregistrerade svenska bilarnas koldioxidutsläpp till 138 gram per kilometer och hade en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,55 liter drivmedel per mil. Utsläppen har minskat med 4 procent sedan 2011 (144 gram) och med 29 procent sedan 2005 (194 gram).
Sverige ligger fortfarande över EU-snittet, som år 2010 var 136 gram per kilometer. Bland kommunerna varierar utsläppen mellan 129 och 173 gram per kilometer, en skillnad på hela 34 procent.
– Under de senaste åren har vi sett en växling från bensinbilar till bränslesnåla dieselbilar. En förnyelse av bilparken innebär inte bara lägre bränsleförbrukning utan normalt är nya bilar också säkrare än äldre, säger Anders Huss.
Av samtliga bilar som registrerades 2012 använder 66,8 procent diesel som drivmedel, en kraftig ökning jämfört med 2005 då andelen var endast 9,3 procent.
Trafikverkets statistik baseras på EU:s metod att mäta utsläpp. Metoden innebär att etanol- och gasbilar antas köra på bensin, vilket ger en bra indikation på hur energieffektiva fordonen är. När Trafikverket tar hänsyn till den samlade klimatnyttan med etanol- och gasbilar i Sverige, minskar dock de genomsnittliga utsläppen från nya bilar från 138 till 137 gram per kilometer.
Statistiken kommer från Trafikverket. Underlaget fördelas på nya bilarna per län och kommun, juridiska och fysiska personer (uppdelat på män och kvinnor), samt anger vilken typ av bilar som köps.