Autoliv introducerar nytt bilsäkerhetssystem
Det nya systemet kommer att hjälpa biltillverkare att klara EuroNCAPs nya krav för högsta säkerhetsbetyg eftersom system kan användas för bl a automatisk nödbromsning av bilen.
Autoliv börjar leverera det nya systemet 2015 till en europeisk premiumbil.
Alltfler bilar har redan s k Mono Vision System med en enda kamera. Autoliv började leverera sådana system för snart tre år sedan, med BMW som första kund. Dessa kamerasystem kan läsa hastighetsskyltar och hjälpa föraren hålla rätt fart (s k Intelligent Speed Assist – ISA). Systemen kan också varna föraren vid oavsiktliga filbyten (Lane Departure Warning – LDW). Vissa biltillverkare har även börjat använda Mono Vision System för automatisk nödbromsning (s k Autonomous Emergency Braking – AEB).
Autolivs nya system har i stället två kameror vilket förbättrar avståndsbedömning och ger en tredimensionell bild av området framför bilen. Avståndsbedömningen förbättras genom att systemet bara behöver en enda bild för att beräkna såväl avståndet till framförvarande objekt som objektets storleken och form. Dessutom räknar systemet ut riktningen och hastigheten på objekt som närmar sig bilen. Därför kan systemet bestämma om och när en fotgängare riskerar att bli påkörd av bilen eller krocka med en annan bil.
Autolivs nya stereoskopiska kamerasystem har en synvinkel på 50 grader och kan upptäcka föremål på 120 meter. De parallellställda kamerorna placeras innanför vindrutan, i höjd med backspegeln för att god sikt framåt.
Autolivs nya system kommer inte bara att användas för automatisk nödbromsning (AEB) utan även för intelligent farthållning (ISA), filbytarvarning (LDW) och fotgängarskydd.
I de nya EuroNCAPsregler som börjar gälla nästa år, finns krav på sådana aktiva bilsäkerhetssystem för att bilen ska få det högsta säkerhetsbetyget, fem stjärnor. Det nya kamerasystemet kan också användas för automatisk farthållning (ACC), köassistans och för att automatisk växla från hel- till halvljus vid möte. Dessutom kan systemet göra det bekvämare att åka på ojämna vägar – och mindre skadligt för bilen – genom att man kopplar kamerasystemet till bilens luftfjädring. Det nya kamerasystem kan nämligen upptäcka gropar och gupp framför bilen (s k Road Surface Monitoring – RSM) och exakt beräkna om och när något av hjulen träffar ojämnheten på vägen. Detta tackvare att systemet är stereoskopiskt.
Systemet är utvecklat i Linköping av Autoliv Electronics.