23948sdkhjf

Bilverkstäder varnas för att ”plugga” airbag

Nu varnas verkstäder för att ”plugga” airbagen, det vill säga att koppla bort airbagens funktion. I takt med att allt fler bilar med airbags fått några år på nacken uppstår också allt oftare fel av typen att varningslampan för airbagen lyser. Det har medfört att allt fler bilägare väljer att ”plugga” airbagen istället för att låta reparera felet.

-Fullständigt livsfarligt. Vi vill bestämt avråda verkstäder från att ge sig in i sådana arbeten. Det innebär inte bara en risk att ge sig in i och koppla bort airbag-systemet. Det gör ju också att säkerheten i fordonet förändras vilket kan få förödande konsekvenser vid en olycka, säger Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) till Motor-Magasinet.

På internet går det att köpa ”pluggar” för omkring hundralappen. Bilägaren tar pluggen med sig till verkstaden och ber denna koppla om airbag-systemet så att det inte ska utlösa vid en kollision.

-Förutom att man förändrar bilens säkerhetssystem så innebär ett sådant här förfarande också att när bilen säljs så får den nya ägaren knappast veta att airbagen inte fungerar. Det går nämligen inte att se att den är pluggad. Man kan bara tänka sig vilka konsekvenser det kan få när den nye bilägaren får veta detta, oavsett om det sker via en olycka. Det kan nog bli tal om både polisanmälan och skadestånd mot den som fifflat med säkerhetssystemet, säger Ericsson.

Pluggen är egentligen ett motstånd som kopplas till kablarna till airbagen. Därefter är den urkopplad. Dock kan varningslmapna för airbag behöva släckas med ett felkodsinstrument.

-Att man kopplar ur airbagen innebär förstås inte att laddningen i airbagen försvinner. Den finns kvar och kan förstås utlösas om någon är oförsiktig vid tex reparationsarbete på bilen och dess elektronik, säger Ericsson.

Helt klart så kommer detta att skapa ett stort problem för den bilhandlare som byter in en sån här bil och sedan säljer den vidare, speciellt om den nya kunden krockar och systemet är satt ur funktion. Då kan skadeståndet bli i miljonklassen, avslutar Bo Ericsson.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063