23948sdkhjf

Bosch tror att fordon kan bli än mer bränsleeffektiva

Bosch, den globala leverantören av teknologi och tjänster, är övertygad om att det mål som EU har satt upp för fordonsflottans utsläpp – 95 gram CO2 per kilometer – är tekniskt möjligt.

– Vi arbetar på innovativa lösningar med målet att ytterligare förbättra motorerna för alla fordonstyper. Det är möjligt att ytterligare sänka bränsleförbrukningen, men i vissa fall kommer det att innebära avsevärda merkostnader, sade Dr. Volkmar Denner, koncernchef för Robert Bosch GmbH med särskilt ansvar för forskning och utveckling, vid Vienna Motor Symposium 2013. Från vårt perspektiv på Bosch är det avgörande att man i utvecklingen av fordonens drivlina väger kostnader mot fördelar.

Bosch ser att det finns teknisk potential att ytterligare minska utsläpp av CO2 i alla fordonsklasser och därigenom skydda miljön och bevara resurser. Redan idag uppfyller småbilar utrustade med den senaste tekniken EU:s mål. De mest avancerade diesel-motorerna i detta segment släpper inte ut mer än 81 gram CO2 per kilometer. Den bensindrivna motsvarigheten når till 99 gram CO2 per kilometer. För småbilar är alltså utsläppsmålen för 2020 nåbara, och i vissa fall redan uppfyllda. Motorförbättringar kan ytterligare sänka fordonsflottans värden.

Priset är ett viktigt kriterium, särskilt i mellanklassen. Detta är anledningen till att Bosch också arbetar med att både göra motorerna i detta segment renare och mer effektiva, men också billigare – något som kräver nya komponenter. Exempelvis finns det system som med hjälp av elmotorer effektivt kan tillvarata energin vid inbromsningar. Tack vare teknikutvecklingen inom de medelstora bilarna kommer EU:s väldigt ambitiösa mål för 2020 att nås: moderna dieselmotorer i detta segment släpper idag ut 105 gram CO2 per kilometer och moderna bensinmotorer 115 gram CO2 per kilometer.

Denna utveckling hos de små och medelstora bilarna är logisk för många biltillverkare. Ju mer bränslesnåla det stora antalet kompakta bilar är, desto bättre kan de kompensera för utsläppen från stora SUV:er och stadsjeepar. Bland de större bilarna är det inte längre tillräckligt att enbart förbättra förbränningsmotorns egenskaper för att nå CO2-målen. Ytterligare besparingar kan göras genom att minska luftmotstånd och vikt ännu mer. Samtidigt utvecklar Bosch, som underleverantör till fordonsindustrin, effektiva plugin-hybridsystem som gör det möjligt att köra upp till 60 km enbart på elektricitet. Genom att använda system som dessa kan en SUV minska sina utsläpp, men det medför också att fordonsklassen kommer att bli dyrare. Å andra sidan ger plugin-hybriden ytterligare funktioner som än mer förbättrar premiumsegmentet. En bil utrustad med två drivlinor är nästan helt tyst när den körs på elektricitet, men har ändå samma räckvidd som en bil med en förbränningsmotor. Och vridmomentet i den andra, elektriska drivlinan ger ett extra krafttillskott som gör bilen roligare att köra.

Förutom elektrifiering av drivlinan ser Bosch att det finns en potential i att installera bränslesnåla CNG-motorer, som drivs på naturgas, i alla fordonsklasser.

– CNG-system kan redan idag hjälpa till att minska CO2 till en låg extra kostnad. Inom detta område ligger komponenter från Bosch i teknikens framkant. Men för att kunna höja andelen CNG-drivna fordon måste infrastrukturen byggas ut avsevärt, säger Denner.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063