Gröna Baldos bästa svenska bil i Shell Eco Marathon
- Detta har vi gjort med vår gröna lilla bil, inte dåligt tycker vi. Det blev helt enkelt ett galet bra avslut på veckan, säger Jonas Lindberg som varit förare av Baldos III under helgens tävling i Rotterdam.
Efter en inledning på fredagen med regn, blåst och krånglande hjulupphängning kunde civilingenjörsstudenterna i Maskinteknik från Luleå tekniska universitet hela tiden förbättra sina resultat. Team Baldos som de kallas har hela tiden gjort finjusteringar, bl a bytt hjullager och växellåda samt finjusterat insprutning. Det lönade sig för i det femte heatet på söndagen med etanol i tanken kunde de nå upp till nära 288 kilometer på motsvarande en liter bensin. Det är längre än någon annan svensk ”urban concept” bil i tävlingen och ungefär 6,5 mil längre än fjolårets toppresultat för den röda Baldos II. Och till råga på allt kan Team Baldos föra med sig en andra buckla hem för bästa beskrivning av nötning, smörjning och friktion (tribologi) i sin bil. Det fick nämligen, som enda team, ta emot ”Shell Helix Tribology Award”.
Tävlingen i år ägde rum i holländska Rotterdam med studentteam från olika universitet i Europa. 224 lag från 24 länder tävlar med egenkonstruerade bilar i den europeiska delen av Shell EcoMarathon, med utmaningen att köra så långt som möjligt på motsvarande en liter bensin. Tävlingen körs i två olika klasser, Urban Concept och Prototyp, varav den första gäller LTU-studenternas bil Baldos III.
Svenska konkurrenter i den klassen är lag från KTH och Chalmers och alla tre, inräknat Baldos III kör på olika slags drivmedel. För KTH:s bil är det el som gäller, för Chalmers bensin och för Team Baldos och LTU etanol. Men ser man till tävlingens grundutmaning, att köra så långt som möjligt på motsvarande en liter bensin, så är det Baldos III som dragit det längsta strået, d.v.s. kört längst sträcka.