23948sdkhjf

Enad dansk motorbransch lyckades få skrotlag ändrad

Visst kan det löna sig att protestera, även om det kan ta tid att få till en ändring. Det vet den danska motorbranschen. Under flera år har branschen protesterat mot den danska regeringens skrotlag för krockskadade bilar. Arbetstillfällen, cirka 3 000, har försvunnit från skadeverkstäderna och många bilar skrotats i onödan.

Men nu har de danska politikerna insett att man gjorde ett misstag när man sänkte gränsen för totalskadade bilar till 65 procent. Med start 2014 kommer gränsen att höjas igen till 75 procent. Det betyder att omkring 2 000 fler bilar om året kommer att repareras igen istället för att skrotas.

Ett starkt samarbete mellan den danska motorbranschens organisationer och ett idogt arbete med uppvaktningar, skrivelser, undersökningar med mera fick till slut politikerna att ta sitt förnuft tillfånga.

Till skillnad mot i Sverige så regleras skadereparationerna genom en lag som regeringen utfärdat. För cirka 10 år sedan infördes den första gränsen, 75 procent av bilens värde. Om kostnaden för reparation av en skadad bil uppgick till över 75 procent av bilens värde, skulle den skrotas istället för att repareras. För tre år sedan gick regeringen ett steg längre och fastställde gränsen till 65 procent av bilens värde.

Men branschen i vårt sydvästra grannland gjorde uppror. Många bilar som lätt kunde repareras skrotades nu på grund av de gränser som politikerna infört Och branschen förlorade omkring 1 miljard kronor om året i uteblivna intäkter. Något som resulterade i massuppsägningar på skade- och lackeringsverkstäder.

När totalskadegränsen först infördes var det med hänvisning till främst miljön, man ville få borta gamla bilar från vägarna. Därefter talade regeringen mer om säkerhetsaspekten vid reparationer. Men branschen konstaterade att idag är kunskapsnivån och kontrollen så hög på verkstäderna att det argumentet inte håller. Miljömässigt är det inte heller någon hit med totalskadegräns. Skrotas en ganska ny bil måste den ersättas av en annan bil som vid tillverkningen genererat stora mängder koldioxid. Men naturligtvis finns det förstås också en statligt ekonomisk bit i det hela. När totalskadegränsen sänktes ytterligare 2010 trodde den danska finansministern att staten skulle få in 120 miljoner danska kronor om året i form av bland annat registreringsavgifter för nya ersättningsbilar. Men så blev det inte, visade flera undersökningar.

Den danska branschens organisationer och de som arbetar med skadereparationer är förstås glada idag. Men det finns förstås smolk i glädjebägaren. Regeringen backade inte fullt ut, den nya totalskadegränsen på 75 procent gäller bara 2014 och 2015. Därför tvingas branschen redan nu börja förbereda sig på en ny strid innan den tillfälliga höjningen löper ut i slutet av 2015.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063