23948sdkhjf

Telematik stridsfråga mellan biltillverkare och fria verkstäder

Den internationella kampanjen för bilverkstädernas och bilägarnas fri- och rättigheter, Right-to-repair-campaign, R2RC, reaktiveras. Bakom det sameuropeiska beslutet att reaktivera R2RC står biltillverkarnas ökade ansträngningar att ta kontroll över fordonen genom allt mer sofistikerade telematiksystem, trådlös kommunikation.

P g a dem tillåts inte bilägarna själva att välja verkstad eller ens vilket bärgningsföretag som ska utföra en eventuell assistans. På motsvarande vis utestängs verkstäder och andra aktörer helt eller delvis från bileftermarknaden.

Istället är de helt i händerna på biltillverkarna, d v s stick i stäv mot EU:s tankar med en avreglerad bileftermarknad, menar krafterna för en bileftermarknad med konkurrens på lika villkor och valfrihet för bilägarna.

Initiativtagare till Right-to-repair-campaign är den europeiska samarbetsorganisationen AFCAR - Alliance for the freedom of car repair – in Europe.

Svenska samarbetsparter i kampanjen om verkstädernas rätt att reparera alla bilar och bilägarnas valfrihet är: Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF), Motormännen (M) samt Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som dessutom är dess svenska huvudman.

Huvudmotpart är den europeiska bilindustriföreningen ACEA, där Bil Sweden är deras nationella motsvarighet.

Nyligen publicerade AFCAR en positionerande broschyr kring telematik, trådlös kommunikation med personbilar. Detta i syfte att väcka intresse bland EU:s olika lagstiftare, konkurrensmyndigheter och konsumentföreträdare – som svenska Konkurrensverket (KKV) och Konsumentverket (KoV) för biltillverkarnas försök till konkurrensbegränsning.

I broschyren och kommunikationen kring den belyser AFCAR konsekvenserna, både ur bilägare-, konkurrens- och ett bilverkstadsperspektiv, av e-call (emergency call som f ö blir obligatoriskt inom EU fr o m 2015), b-call (breakdown call – tekniskt fel), trådlös diagnos och servicebokning, digitala serviceböcker m fl telematiklösningar i bilar som innebär att den fria konkurrensen och valfriheten på bileftermarknaden kan sättas ur spel.

I sitt slutord vädjar AFCAR att EU-parlamentet, dess EU-parlamentariker och Europeiska Unionens Kommission, EU-kommissionen, agerar för en lagstiftning som värnar ”rätten att ansluta och friheten att välja”.

http://fvu.se/wp-content/uploads/2013/02/FVU-Telematics-Brochure-EN-SV-jan.pdf

http://www.r2rc.eu/

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063