Renault Twin´Run- citybil med knuff
Lacken går i blått med röda ränder längs hela karossen och på taket. Röd dekor framhäver också grillen, luftintagen, de slimmade backspeglarna och den bakre vingen. En röd dekorrand finns även runt de svartvita fälgarna. Siffran "5" på dörrarna hänvisar till R5 Turbo, den klassiska rallybilen från 80-talet. Även utformningen av de fyra tunna extraljusen med LED-teknik är en modern hyllning till dåtidens nattrallyn på mörka specialsträckor. Utmaningen är att skapa en kraftfull ljuskälla i en lampa som bara är 25 mm i djup.
Konceptbilens V6 motor finns i dag i Laguna, Espace, Latitude och även i tävlingsbilen Megane Trophy. I Twin’Run är den är monterad på längden framför bakaxelns centrumlinje. Motorn på 3,498 cc ger 320 hk vid 6.800 rpm och ett vridmoment på 380 Nm vid 4.850 rpm. Sexan har bra vridmoment redan från låga varvtal. Prestanda är imponerande med en acceleration 0-100 på 4,5 sekunder.
Motorn är parad med en SADEV sexväxlad sekventiell växellåda med ”limited slip differential” för att förbättra stabiliteten och greppet i kurvor. Den dubbla kopplingen i metall andas också racing. Luftintagen är placerade i nivå med de bakre hjulhusen. Bakre luftutsug hjälper till att kyla motorn. Kylsystemet har specialutformats med polerade aluminiumrör som syns tydligt i golvet. En plexiglaspanel är det enda som skiljer förarplatsen från motorn. För att säkerställa en god viktfördelning – trots mittmotorkonstruktionen – har bränsletanken, kylaren och hydrauliken placerats under motorhuven. Bilen är därmed mycket välbalanserad med en viktfördelning – 43/57.
Karossen är gjord i glas/polyester kompositmaterial och med kolfiber i fronten, tak och bakre hjulhus. Twin‘Run är byggd runt ett avancerat rörchassi där tekniken hämtats både från flygindustrin och från racingen. Det är utvecklat och tillverkat av Tork Engineering.Hjulupphängningen både fram och bak har dubbla länkarmar med separata upphängningspunkter. Pivotfästena är tillverkade av solitt högkvalitativt aluminium – också teknik från flyget – och ger bilen mycket goda prestanda på en racerbana. Fjädring och stötdämpning sköts av Öhlins-dämpare runtom.Både fram- och bakaxel har kraftiga krängningshämmare – 22 mm diameter fram och 25 mm bak – som sörjer för bästa möjliga krängningskontroll och gör Twin’Run kvick och responsiv. Aluminiumhjulen har specialnav med centrumlåsning och kan delas i tre delar. På fälgarna sitter 18-tums Michelin-däck. Kupén är också markerat sportig med rörchassi och Sparco stolar med fyrpunktsbälten. Dörrpaneler och instrumentpanelen är klädda i svart och röd mocka som ger Alcantara känsla. De vadderade och skålade stolarna är klädda i tre nyanser av alcantara och med signaturen Twin'Run.
Även ratten och växelspaken luktar racing och handbromsen är placerad på samma nivå som växelspaken. Pedalstället i aluminium är som gjort för avancerad häl/tå teknik. Kombiinstrumentet – en 5,5 tums LCD-XAP skärm i en vitlackad konsol – är placerad precis bakom ratten. Den rödblå multi-displayen visar bland annat hastighet, växel, varvtal, samt bränsletryck, kopplingstryck och oljetryck. Två separata röda mätare som visar olje- och vattentemperatur är också en liten flirt med R5 Turbo.