23948sdkhjf

Från Elitlopp till STCC-tävling på en vecka

I söndags gick Nahar i mål som segrare i Elitloppet på Solvalla. Dagen efter startade förvandlingen av Solvalla, från travbana till racerbana. Den 7-8 juni är det dags igen för den svenska racingeliten att plats när STCC SEMCON RACE avgörs.

20 000 m2 asfalt, 5000 kubikmeter grus, drygt 3000 meter betongbarriär – det är bara en liten del av allt det som ska på plats för att Sveriges främsta travarena ska förvandlas till racerbana på 1250 meter för 24 timmar. Anläggnings och asfaltarbetet utförs av av PEAB. 2012 skede förvandlingen på endast 120 timmar. I år går det fortare.

– Det är det lättare i och med att vi gjorde jobbet förra året, säger Peter Rinaldo, platsansvarig från Berg & Väg Maskin som berättar att fyllnadsmassor och betongbarriärer redan finns på plats efter STCC-finalen 2012.

– Nu har vi har också all data från fjolårsbygget i datorerna så killarna som kör maskinerna vet precis hur det ska se ut. Erfarenheterna från fjolåret ska också resultera i ett bättre underlag att köra på. Förra året var banan väldigt hal.

– Vi bygger ju normalt vägar och efter fjolåret vet vi bättre vilka krav som ställs på en racerbana, säger Peter. Banan blir nu klar en vecka tidigare i år vilket innebär att den kan användas veckan fram till tävlingen. Då kommer den inte att vara lika hal när det är tävlingsdags och asfalten får också ligga till sig vilket minskar risken för att det ska släppa.

En duk läggs ut i kurvorna innan 5000 ton fyllningsgrus körs in och jämnar ut höjdnivåerna i kurvorna. Asfalten läggs sedan direkt på travbanan och kantlinjer starrutor målas för att markera banan. Det mobila säkerhetsmaterialet består av betongbarriärerna, säkerhetsstaket och Tecpro (alt. till däckbarriärer) som är klassificerade att klara hastigheter över 300 km/h och används av Formel 1. Benny Fredriksson och Christer Eriksson, far och son från Göteborg ansvarar för att få barriärerna på plats.

– Vi mäter upp var betongblocken ska stå och var alla säkerhetsutgångar ska finnas, säger Christer.

– Det är tidspress på de här arrangemangen men vi har gjort det några gånger förr, bland annat i Göteborg och Östersund, säger Benny. Det är kul att vara här.

Att återställa travbanan tar 36 timmar. Asfalt fräser man bort och grusmassorna plockas upp och körs iväg – Solvalla är travbana igen. Asfalten används sedan i det svenska vägnätet som fyllnadsmassa vid reparationer.

Bildtext:

Peter Rinaldo leder arbetet med att förvandla Solvalla till racerbana

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063