VW:s svenska landslag till världsfinal i Wolfsburg
Syftet med tävlingen är att stärka banden mellan försäljning och eftermarknad hos Volkswagens återförsäljare och servicepartners och därigenom öka kvaliteten och kundtillfredsställelsen ytterligare. Detta sammanfattas av tävlingens motto: "Ett varumärke, ett lag, en utmaning". Totalt cirka 40 000 Volkswagen-anställda från 80 länder har deltagit i de nationella uttagningarna. Cirka 300 av dessa får nu äran att tävla i världsfinalen i Wolfsburg i Tyskland.
– Vårt mål är att leverera den bästa kvaliteten inom försäljning och service till Volkswagens kunder runt om i världen. För att göra detta måste våra partners ha utmärkt kvalificerad och motiverad personal. Tävlingen ger ett viktigt bidrag till detta, kommenterar Christian Klingler, ansvarig för försäljning och marknadsföring inom Volkswagen-koncernen och märket Volkswagen.
Den svenska uttagningen genomfördes under 2012 där personal från flertalet av Volkswagens auktoriserade verkstäder och återförsäljare deltog. Via två kvalomgångar kvalificerade sig 32 deltagare till Sverigefinalen. Den gick av stapeln i januari i Volkswagen Group Sveriges utbildningslokaler i Södertälje, där finalisterna sattes på tuffa utmaningar med rollspel, praktiska prov och teoretiska övningar.
Det svenska landslaget består av:
Servicerådgivare: Simon Klahr (Toveks/Kinna)
Tekniker: Manfred Tolstav (Michelsens Bil/Ystad)
Reservdelsman: Fredrik Marsäter (Volkswagen Syd/Lund)
Säljare: Per Forsberg (Berners/Sundsvall)
– Deltagarna i vårt svenska landslag är superladdade men ödmjuka inför uppgiften att möta sina kolleger från hela världen. Det ska bli oerhört lärorikt och spännande, säger Anders Halldin, Volkswagen Service, som följer med som lagledare.
Detta är den femte upplagan av RQWC. Världsfinalen är uppdelad i en teoretisk och en praktisk del som äger rum på olika stationer vid Volkswagen Sales and Service Academy i Kästorf nära Wolfsburg. I år införs dessutom ett nytt pris som delas ut till det bästa landslaget. I denna lagtävling räknas inte bara den enskilda specialistkunskapen utan uppgiften måste lösas med gemensamma ansträngningar. Omkring 60 lag deltar i lagtävlingen som arrangeras vid ADAC Driving Safety Centre i Hannover.
– För att uppnå kundnöjdhet, måste vi arbeta som ett team. Det är därför vi har lagt till en laguppgift till RQWC, där våra team får visa vad de kan åstadkomma tillsammans, säger Michael Horn, chef för After Sales inom Volkswagen.