Telematik i bilar och fri konkurrens
– Det finns en stor oro över hur EU-lagen kring telematik kommer att utformas – i dagsläget avser formuleringen som ligger specifikt e-call, medan Figiefa med flera inom AFCAR vill ha en mer generell formulering om all telematik, säger SBF:s Christer Liljenberg, svensk representant i Figiefa.
Biltillverkarna förser allt fler modeller med allt mer sofistikerade telematiksystem, trådlös kommunikation. I sig har den trådlösa tekniken många förtjänster för såväl verkstad som bilägare, men det finns även en baksida – vem som ska ha kontroll över den kommunikation som de genererar?
– Det handlar om den klassiska frågan – vem ska sitta bakom ratten i din bil när du ska köra till verkstaden för service. Du själv eller biltillverkaren, säger Christer Liljenberg och tillägger att svaret rimligen bör vara bilägaren som fritt ska kunna välja verkstad utifrån sina egna kriterier.
– Motsvarande gäller för verkstäderna – de ska kunna reparera alla bilar. Detta helt i linje med den avreglering som skedde av bileftermarknaden 2010, påpekar han.
”Rätten att ansluta och friheten att välja”, är en viktig del av den europeiska Right-to-repair-campaign, förkortat R2RC. Initiativtagare till Right-to-repair-campaign är den europeiska samarbetsorganisationen AFCAR - Alliance for the freedom of car repair – in Europe. Bakom den står ett stort antal bransch- samt motorist- och konsumentorganisationer.
Svenska samarbetsparter i R2RC är: Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF), Motormännen (M), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) samt Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som är dess svenska huvudman.
Huvudmotpart är den europeiska bilindustriföreningen ACEA, med Bil Sweden som nationella motsvarighet.
Nyligen publicerade AFCAR en positionerande broschyr kring telematik, trådlös kommunikation med personbilar. Detta i syfte att belysa frågan ytterligare ur ett konkurrensperspektiv för EU:s olika lagstiftare i EU-parlamentet och Europeiska Unionens kommission, europeiska konkurrensmyndigheter och konsumentföreträdare – som svenska Konkurrensverket (KKV) och Konsumentverket (KoV).
I broschyrens slutord vädjar AFCAR att EU-parlamentet, dess EU-parlamentariker och Europeiska Unionens Kommission, EU-kommissionen, agerar för en lagstiftning som värnar ”rätten att ansluta och friheten att välja”.
– Vi har gett vår syn i frågan till svenska EU-parlamentariker både genom personliga möten och per brev. Självfallet värnar vi bilägarnas rätt att fritt välja och verkstädernas rätt att ansluta, avslutar Christer Liljenberg.