23948sdkhjf

Erfarenhet räckte längst i Oresund Electric Car Rally

Det var erfarna elbilsförare som stod högst upp på prispallen när Oresund Electric Car Rally avgjordes i Malmö på söndagen. Totalsegrade gjorde Andy Rietschel och Gordon Strömfelt från team Easycharge i en Nissan Leaf. Båda i teamet är erfarna elbilsförare. I sin roll som vd på Easycharge har Andy Rietschel kört det mesta i elbilsväg. Gordon Strömfelt, konsult på HRM Engineering, är en hängiven elbilsfantast och skriver bland annat den egna bloggen ”blixtgordon”.

–Fantastiskt roligt, säger de båda med en mun. Vi visste att vi låg bra till vid målgången men så är det ju det där med konkurrenterna. Svårast var hålla snitthastigheten. Däremot satt kartläsningen som den skulle, vi satt uppe till ett i natt och läste på. Vi var ju här för att vinna!

–Arrangemanget har fungerat bra. Det här visar att elbilarna finns på marknaden och fungerar för alla behov. Det är viktigt att gemene man får se och förstå att elbilen inte är en utopi!

Totalvinnarna gjorde bra ifrån sig i alla grenar – men de var inte bäst i någon. I deltävlingen relativ energiförbrukning, där energiåtgången divideras med bilens vikt, segrade Christian Marcus och Julie Lysemose från Tesla Motors i Köpenhamn i en Tesla Model S. Den relativa energiförbrukningen uppgick till 4,41 KWh/ton.

Minst energi i absoluta termer förbrukade den Peugeot Ion 2011 som kördes av Heidi Bruun och Grete Sörensen från team ”Det sociale Hjemmepleje” (ung. Hemtjänsten) i Köpenhamn. De vann deltävlingen energiförbrukning med endast 7,76 KWh förbrukade under lördagens 85 km långa energidel av rallyt.

Hemtjänsten från Köpenhamn blev glatt överraskade över sin vinst och så blev även vinnaren i söndagens deltävling Regularity: Malmöbon Nikolay Shishkov från Elbil Sverige som körde med Stefan Relfe som kartläsare under söndagen.

–Jag trodde aldrig att vi skulle vinna något då vi körde med min vardagsbil, en Toyota RAV4 från år 2000. Jag ville mest delta för att det är så trevligt, sade Nikolay Shishkov, en hängiven elbilsförare som kört elbil i mer än 6 år.

Per Lundgren från tävlingsledningen är nöjd med rallyt: –Det var tredje året som rallyt körs och det har utvecklats både i storlek och teknik. Det som frapperade mig särskilt var att flera av laddhybriderna klarade den första dagens energisträcka på 85 kilometer utan att behöva tanka bensin eller diesel.

–Sen är det fantastiskt roligt att se hur snabbt bilarna utvecklats, från mindre och specialkonverterade fordon till regelrätta, fullstora och serieproducerade bilar.Rallyt som helhet gick bra, inga incidenter, inga olyckor. Det som diskuteras bland deltagarna är mätning av energiförbrukningen och de olika laddsystemen. Jag hoppas och tror att rallyt bidrar till en positiv utveckling.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062