23948sdkhjf

Illegal lastbilstrafik kartlagd i Sverige

Lågavlönade utländska lastbilschaufförer kör ofta illegalt i Sverige visar en ny studie i Lund som för första gången visar hur vanligt det är med brott mot de så kallade cabotagereglerna.

- Cabotage innebär att en utländsk lastbil kommer till Sverige med en last. När den lastat av den lasten får den lov att göra tre inrikestransporter inom en vecka, förklarar logistikforskaren Henrik Sternberg vid Lunds Tekniska Högskola i en intervju med SVT:s Sydnytt.

Enligt studien rör det sig om ett utbrett fusk, där utländska lastbilar stannar längre än tillåtet i Sverige och dumpar marknaden, inte sällan med stora svenska åkerier som kund. Under sex veckor har forskarna fått in 162 000 observationer som svenska lastbilschaufförer rapporterat in via en speciell mobiltelefonapp.

- Vi ser dels ett stort antal lastbilar som aldrig lämnar Sverige och bryter mot regeln att de får vara i Sverige en vecka. Vi ser också att de kan utföra så mycket som 30-40 transporter innan de lämnar landet, säger Sternberg.

Han konstaterar också att om de här lastbilarna aldrig besiktas är risken stor att de kör med exempelvis blankslitna däck och dåliga bromsar.

För åkerierna som betalar skatt och arbetsgivaravgift i Sverige finns det inmgen chans att konkurrera mot aktörer som inte håller sig till de regler som gäller.

Enligt intervjun i Sydnytt konstaterar forskarna att ett stort problem är att de utländska lastbilschaufförerna monterar av sina skyltar när de har sin veckovila eller dygnsvila. Man har dokumenterat samma bil, med tio minuters mellanrum, med två olika skyltar, flera fall av manipulerade skyltar och dubbla skyltar på samma bil.

Den som ertappas av polisen i Sverige med att bryta mot cabotage-reglerna riskerar böter på 4 600 kronor. I Schweiz kan det kosta över 200 000 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235