Är bilen på väg att ta över människan?
Teknik för automatiserad körning är under stark frammarsch, men den måste anpassas till förarnas önskemål och förväntningar för att bli lyckosam, konstateras i en studie från VTI. Det finns många frågetecken hos bilägarna/förarna som gäller säkerhet och ansvar.
Automatiserad körning innebär att det finns möjligheter att överlåta en del eller hela köruppgiften till fordonet eller att fordonet självt tar över kontrollen i en situation som föraren inte klarar av. I VTI-studien diskuterades olika scenarier i olika grupper. Det som berördes var om automatiserad körning kommer att innebära en ökad säkerhet eller inte, om det medför en ökad hastighet, om föraren själv kan välja automatiserad körning, tekniska problem och datasäkerhet, om föraren kan upprätthålla vakenhet och uppmärksamhet. En fråga som ofta kom upp var en oro för att framtidens förare tappar kunskap och att utbildning blir viktigt. När det gällde framtidens fordon var det inte helt självklart att det man ser framför sig är en bil som den ser ut idag. Frågor kring ansvar, lagar och förordningar diskuterades och bilden var att det måste utredas.
I branschen finns det också en oro för teknikutvecklingen. Biltillverkarna förser allt fler modeller med allt mer sofistikerade telematiksystem genom trådlös kommunikation. Det innebär inte bara nya finesser för bilägarna utan också oro för eftermarknaden. För genom de nya systemen kan biltillverkarna binda upp bilägarna på ett helt nytt sätt.
Telematik i bilen kan innebära allt från e-call(nödsamtal) och b-call(vägassistans) till e-post, webb med mera till fordonsdiagnostik på distans och schemaläggning av fordonsservice. Speciellt de sistnämnda punkterna är något som oroar den fria sektorn av eftermarknaden.
Det här frågorna diskuterades på ett möte med den europeiska eftermarknadsorganisationen Figiefa i samband med Autopromotec-mässan i Bologna. Christer Liljenberg från Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) är svensk representant i Figiefa och han bekräftar att det finns en stor oro för hur EU-lagen kring telematik kommer att formuleras. För en lag ska det bli. Det finns många fördelar med den trådlösa tekniken, både för bilägare och verkstäder, men frågan är vem som ska ha kontroll över den kommunikation som genereras via telematiken. Figiefa vill att bilägaren själv ska få välja vilken verkstad man vill besöka, inte att biltillverkaren ska styra bilägaren till sina märkesverkstäder.
Olle Holm