23948sdkhjf

Han ska ta tillvara verkstädernas intressen

En branschförening för landets bilverkstäder ser nu dagens ljus. Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) är en förening för alla fordonsverkstäder – oavsett om du är märkesbunden eller allbilsverkstad.

– I vår förening står verkstädernas frågor i centrum och inget annat, säger vd Bo Ericsson.

I MÅNGA LÄNDER i Europa finns det branschföreningar som organiserar både fria och auktoriserade fordonsverkstäder. Nu är det Sveriges tur att få en branschförening som ska tillvarata verkstädernas intressen. SFVF bildades i samband med mässan Fordonsverkstad i Malmö i början av året och nu är det dags att nå ut till framtida medlemmar.

– Tidigare har små- och mellanstora verkstadsföretag haft svårt att få sin röst hörd – det vill vi ändra på, säger vd Bo Ericsson.

REDAN 2009 TOG Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) upp problematiken bland sina medlemmar, men när problemet, tre år senare, ännu inte fått någon lösning föddes tanken på en utbrytning. Många verkstadsföretag anser att deras branschförbund MRF fokuserar alltför mycket på bilhandelsfrågor, detta trots att majoriteten av bilbranschens inkomster kommer från service- och reparationer. För Bo Ericsson och hans medlemmar stavas lösningen SFVF.

– Vi har bildat SFVF för att skapa framtida affärsförutsättningar för verkstäder inom plåt, lack, service och reparationer – såväl fria som auktoriserade. Främsta syftet är att skapa en grund för påverkan av beslut från myndigheter och politiker, ett verktyg som svenska fordonsverkstäder tycker att dom saknar i dag, säger han.

TRE VIKTIGA FRÅGOR att ta tag i från start är branschens personalförsörjning som börjar bli alltmer akut, telematik i framtidens bilar och e-legitimationen Sermi som kommer att administreras av SFVF. Sermi kommer att vara nödvändigt för att en verkstad ska komma åt den allra vitalaste delen (ECU:n) av en bils mjukvara, den som berör bilens stöld- och säkerhetssystem.

– Initiativtagare till föreningen är SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) vars medlemmar är måna om att få fortsätta sälja bildelar. Vi ska i vår tur driva branschens frågor, säger Bo Ericsson.

FÖRENINGEN SIKTAR PÅ TUSEN medlemmar redan i år, över det dubbla nästa år och runt 3 000 medlemmar runt 2015. Redan nu kan man erbjuda medlemmar fina förmåner gällande försäkring, kortavgifter, vidareutbildning, juridik och IT-stöd.

– Vi kommer att arbeta mycket med juridik och anställer en jurist inom kort. Föreningen har bildats för att skapa framtida förutsättningar för fordonsverkstäder, fria som auktoriserade, i en allt mer komplicerad teknisk omvärld, säger Bo Ericsson.

– Det finns en del starka röster som tror på en lösning där MRF enbart koncentrerar sig på bilhandel och vi tar hand om frågor rörande plåt-, lack-, plast- och mekaniska verkstäder, tiden får visa hur det blir med det. Det finns också fler aktörer inom verkstadssektorn som behöver hjälp med liknande branschfrågor, till exempel tunga sidan, entreprenad- och bussverkstäder.

KLAS SKARIN

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094