23948sdkhjf

Sista Volvon byggs i Uddevalla 25 juni

Nu går ännu en svensk bilfabrik i graven. Den 25 juni byggs den sista Volvon i Uddevalla och den går direkt till Volvo Museum i Göteborg. Då har totalt ca 89.000 bilar av denna modellserie, C70 cabriolet, byggts. Nu har Volvo Car Group slutit ett avtal med Benders Sverige AB om försäljning av den mark och de fastigheter i Uddevalla där det idag tillverkas bilar. Benders är Sveriges ledande producent inom tak, mark och granit.

- Det känns bra att ha hittat en köpare som kommer att fortsätta med industriell verksamhet i fastigheterna . Vi är övertygade om att Benders kommer att utveckla området på ett positivt sätt, säger Magnus Hellsten, produktionschef Europa på Volvo Car Group.

I och med försäljningen avslutas Volvos bilbyggarepok i Uddevalla efter mer än 25 år och 235.000 bilar. Volvo Car Center Uddevalla - som fabriken har hetat sedan årsskiftet - står på den mark vid Byfjorden som en gång hyste Uddevallavarvet. Området omfattar ca 1,5 miljoner kvadratmeter och ca 100 000 kvadratmeter produktionsyta inomhus.

Uddevallavarvet etablerades 1946 och var verksamt fram till 1986 då det sista fartyget lämnade stapelbädden. 1986 övertog Volvo Cars området och efter en första provbyggnation 1987, invigdes fabriken 1988 och var verksam utan avbrott fram till 1993. Drygt 73.000 bilar monterades där under denna period. 1995 återupptogs verksamheten och den första generationen Volvo C70, coupé och cabriolet med tygsufflett, tillverkades där fram till och med 2005 i sammanlagt ca 72.000 exemplar.

2005 kom nästa generation av C70 cabriolet, nu med en unik, tredelad hardtop.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095