Vädjan till EU att inte diskriminera fria verkstäder
Som svensk branschorganisation ansluten till den europeiska samarbetsorganisationen för den fria eftermarknaden, Figiefa, välkomnar Sveriges Bildelsgrossisters förening, SBF, ett typgodkännande av e-callsystemet, trådlös och automatisk nödsignal från krockat fordon, från 2015.
Däremot oroas SBF ur ett konkurrensperspektiv över att en allt för snäv EU-lagstiftning kring e-call och inte nämner annan telematik i fordon. En allt för begränsad lagstiftning, som inte väger in andra användningsområden för trådlös kommunikation, kan innebära att fristående verkstäder utestängs från väsentlig information för att kunna genomföra service och reparationer.
Detta bryter, enligt SBF, mot EU:s tankar om en avreglerad servicemarknad baserad på konkurrens på lika villkor för såväl märkesauktoriserade som fristående verkstäder.
-Vi vädjar därför till den svenska ledamoten av Europeiska Unionens kommission, EU-kommissionen, Cecilia Malmström och till svenska ledamöter av Europaparlamentet, EU-parlamentet, om att de fattar ett långsiktigt beslut som inte utestänger fristående verkstäder eller starkt begränsar konkurrensen till biltillverkarnas fördel, säger Christer Liljenberg, ordförande för SBF och ledamot av Figiefas styrelse.
-Vi förutsätter att de lagstiftar kring ett regelverk för e-call och annan telematik som innebär att alla verkstäder och därmed även samtliga konsumenter får lika tillgång till samma information inom samma tidsram för att förhindra en ny monopolsituation för biltillverkarna, understryker Liljenberg.
”Rätten att ansluta och friheten att välja”, är en viktig del av den europeiska Right-to-repair-campaign, förkortat R2RC.
Initiativtagare till Right-to-repair-campaign är den europeiska samarbetsorganisationen AFCAR - Alliance for the freedom of car repair – in Europe. Bakom den står ett stort antal bransch- samt motorist- och konsumentorganisationer över hela Europa.
Svenska samarbetsparter i R2RC är: Fordonsverkstadsutrustarna (FVU), Motorbranschens Riksförbund (MRF), Motorbranschens Arbetsgivareförbund (MAF), Motormännen (M), Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) samt Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) som är dess svenska huvudman. Huvudmotpart är den europeiska bilindustriföreningen ACEA, med Bil Sweden som nationella motsvarighet.
Nyligen publicerade AFCAR en positionerande broschyr kring telematik, trådlös kommunikation med personbilar. Detta i syfte att belysa frågan ytterligare ur ett konkurrensperspektiv för EU:s olika lagstiftare i EU-parlamentet och Europeiska Unionens kommission, europeiska konkurrensmyndigheter och konsumentföreträdare – som svenska Konkurrensverket (KKV) och Konsumentverket (KoV).