Första ”solmacken” för elfordon
– Laddstationen är en viktig pusselbit för elbilens framtid och för oss är det självklart att vara med och driva utvecklingen så att fler kan välja förnybar el även som fordonsbränsle, säger Tom Istgren, vd på Bixia.
Bixia samarbetar med prisbelönta Solelia Greentech som tagit fram den solcellsdrivna laddstationen.
- Det unika är att laddstationen och Solbanken-systemet kan garantera att lika mycket solel produceras som elfordonen laddar, säger Carolina Johansson, vd på Solelia.
- Vi arbetar aktivt för att stötta all utveckling av förnybar el. I takt med att tekniken förbättras och intresset för elfordon ökar måste också infrastrukturen finnas där, säger Tom Istgren.
Tillsammans med Solelia Greentech, Uppsala Universitet och Energimyndigheten deltar Bixia i ett demonstrationsprojekt kring laddning av elfordon med solel.
– Solstationen i Marieberg är en demonstrationsanläggning och ingår i forskningsprojektet. Stationen består av en laddstolpe med tak över två bilplatser. Taket är försett med solceller som omvandlar solens energi till el. Mer närproducerad och miljövänlig kan elen knappast bli, säger Tom Istgren.
Solcellerna på den här laddstationen producerar solel för laddning på plats för cirka 2000 mils körning per år. Vid behov kan solel även tillföras från andra anläggningar via solbanken-systemet. Om solelen inte räcker kan solel användas från ett konto på Solbanken.
- I den här laddstationen erbjuds normalladdning vilket innebär att den fungerar för alla elfordon oavsett modell. Kunden identifierar sig enkelt genom ett sms. All elproduktion från anslutna solcellsanläggningar registreras som insättningar på ett särskilt konto på Solbanken. När elbilen laddas görs ett uttag från kontot. Det garanterar att all använd el motsvaras av lika stor produktion av solel, berättar Carolina Johansson.