Stor skillnad i stöldskydd på nya bilmodeller
- Av dem har 50 fått toppbetyg medan ett 30-tal inte alls klarar kraven. Värst är att flera biltillverkare vägrar låta sina nya modeller gå igenom testerna, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.
NVSA (New Vehicle Security Assessment) är en brittisk norm som infördes i Sverige 2008, som första land utanför Storbritannien. Normen ställer upp krav på bilars konstruktion och utrustning. Först gör biltillverkaren en självdeklaration, därefter sker en efterkontroll av försäkringsbranschen och bilmodellen graderas efter hur väl den fyller normens krav.
- Sedan senaste sammanställningen har vi 35 nya modeller på rankinglistan. Bland de bästa när det gäller både stöld- och inbrottsskydd har vi bilar från exempelvis Volvo, Audi, Volkswagen och Lexus. De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Toyota, Subaru och Suzuki, säger Anders Edvardsson. Sedan sist har också 27 modeller gått igenom försäkringsbranschens efterkontroll och fått sina definitiva NVSA-resultat.
Rankinglistan med de bilmodeller som testats finns på Trafikförsäkringsföreningens webbplats: http://www.tff.se/sv/Skadeforebyggande/NVSA-normen/
NVSA-klassificeringen är högintressant för bilköpare, som enkelt kan bedöma olika bilmodellers säkerhet när det gäller stöld och inbrott. Klassificeringen behövs också för att kunna sätta en rättvis premie på olika fordon, och påverkar således konsumenternas försäkringskostnader. I förlängningen kan NVSA-normens krav också ge mer stöldsäkra bilar.
- Mot bakgrund av alla de fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes, Kia, Nissan och Honda väljer att inte rapportera sina fordon för rating, säger Anders Edvardsson.
Försäkringsbranschen anser att det är viktigt att konsumenterna får möjlighet att väga in stöld- och inbrottsskydd vid val av bil.
- Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för rating, finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson.