PSA Peugeot Citroën växer fortsatt kraftigt i Kina
Under maj månad har DPCA, den joint venture i vilken PSA Peugeot Citroën och den kinesiska konstruktören Dongfeng ingår, sålt drygt 46 000 fordon, vilket innebär en försäljningsökning på 31% jämfört med föregående år. Under samma period, maj 2013, steg personbilsförsäljningen på den kinesiska marknaden med totalt 12,4%.
Den positiva försäljningsökningen beror delvis på den stora succén för Peugeot 3008, som under årets fem första månader såldes i 21 000 exemplar. Framgångarna kan tillskrivas China Tech Center, gruppens R&D- och designcenter baserat i Shanghai, som har anpassat utformningen av Peugeot 3008 för att matcha de kinesiska konsumenternas specifika behov och förväntningar.
PSA Peugeot Citroën har i dagsläget en marknadsandel på 4% på den kinesiska marknaden, världens största bilmarknad. Därmed är PSA-gruppen på god väg mot sitt mål vilket är en marknadsandel på 5% år 2014 i Kina. Detta mål skall nås bland annat genom lansering av nya lokalt anpassade modeller, såsom Peugeot 301, som kommer att tillverkas i en tredje fabrik i Wuhan (Kina), som invigs under sommaren 2013.