23948sdkhjf

Nya Volvo XC90 kommer att kunna parkera själv

Volvo Car Group har utvecklat ett smart koncept för autonom parkering. Konceptbilen söker själv upp en ledig parkeringsplats och parkerar där, utan att föraren sitter i bilen. Den smarta, förarlösa bilen interagerar säkert och smidigt med andra bilar och fotgängare på parkeringsplatsen.

-Autonom parkering är ett teknikkoncept som frigör föraren från den tidsödande uppgiften att hitta en ledig parkeringsplats. Föraren kan bara lämna bilen vid infarten till parkeringen och sedan hämta upp den på samma plats vid ett senare tillfälle. säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Car Group.

Med hjälp av fordon-till-infrastruktur-teknik, i det här fallet sändare i infrastrukturen kring vägen, informerar föraren när tjänsten finns tillgänglig. Föraren aktiverar den automatiska parkeringsfunktionen med hjälp av en mobilapp och går sedan sin väg.

Fordonet använder sedan sensorer för att hitta och navigera till en ledig parkeringsplats. Proceduren upprepas i omvänd ordning när föraren kommer tillbaka för att hämta bilen.

Genom att kombinera autonom styrning med detektion av andra objekt och automatbromsning blir det möjligt för bilen att interagera med andra bilar och fotgängare på parkeringsplatsen på ett säkert sätt. Hastighet och inbromsning har anpassats för smidigast möjliga interaktion i parkeringsplatsmiljö.

-Vår filosofi är att autonomt styrda bilar måste kunna förflytta sig säkert i en omgivning med icke-autonoma fordon och oskyddade trafikanter, säger Thomas Broberg.

Volvo Car Group har som mål att bli ledande inom området autonoma fordon genom att ta sig förbi konceptstadiet och leverera banbrytande teknik som faktiskt når kunderna. Konceptet med autonom parkering är bara ett av många utvecklingsprojekt inom det här området.

Volvo Cars var också den enda medverkande biltillverkaren i SARTRE-projektet (Safe Road Trains for the Environment) som framgångsrikt slutfördes 2012. SARTRE-projektet drevs av sju europeiska samarbetspartners och har varit det enda i sitt slag som fokuserat på en teknik som kan implementeras på vanliga motorvägar där trafiken i ett SARTRE-tåg fungerar i en blandad miljö med andra trafikanter. Ett SARTRE-tåg består av en ledarlastbil som följs av fyra autonomt styrda Volvo-bilar i hastigheter upp till 90 km/h - i vissa fall med ett avstånd mellan bilarna på endast fyra meter.

-Tekniken för autonom parkering och körning i fordonståg är fortfarande under utveckling. Vi kommer ändå att kunna ta de första stegen mot vår önskade ledarroll inom området genom att lansera de första autonoma styrfunktionerna i nya Volvo XC90 som kommer att presenteras i slutet av 2014, sammanfattar Thomas Broberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093