23948sdkhjf

Audi omvandlar el till gas i ny anläggning

Audi har invigt e-gasanläggningen i tyska Werlte, vilket gör Audi till den första biltillverkaren som utvecklat en kedja av hållbara energikällor. Av grön el, vatten och koldioxid tillverkas syntetisk metan: Audi e-gas.

-Audi tar ett gigantiskt steg mot framtidens mobilitet idag, sade Heinz Hollerweger, Head of Total Vehicle Development, vid vid invigningen. Audi är den enda tillverkaren internationellt med den här formen av innovativ teknik. Forskning inom alternativa bränslen är kärnan i vår kraftfulla e-bränslestrategi.

Processen sker i två olika steg: electrolys och metanisering. I första steget används överskottet av grön el från bl.a. vindkraftverk för att bryta ner vatten till syre och väte i tre elektrolyser. Vätet kan i framtiden tjäna som bränsle till bränslecellsfordon. För tillfället och i avsaknad av infrastruktur, genomförs ett andra processteg direkt: metanisering. Vätet får då reagera med koldioxid för att producera syntetisk metan, eller Audi e-gas. Den är nästan identiskt med fossil naturgas och kommer att distribueras till tankstationerna via redan existerande infrastruktur. Under hösten 2013 räknar man med att kunna tillföra Audi e-gas i det tyska naturgasnätet.

Audis e-gasanläggning kommer att producera omkring 1 000 ton e-gas per år och binder därmed omkring 2800 ton koldioxid kemiskt. Det är ungefär lika mycket som absorberas av en skog med över 200 000 bokträd under ett år. Audi bygger e-gasanläggningen i samarbete med anläggningsföretaget ETOGAS GmbH (tidigare SolarFuel) och projektpartnern MT-BioMethan GmbH på en 4 100 m2 stor markyta som ägs av EWE AG.

Även i själva produktionen har man priorieterat ett effektivt energiflöde. Överskottsvärmen som bildas under metaniseringen används som processenergi i den närliggande biogasanläggningen, vilket minskar den totala energiförbrukningen avsevärt. I gengäld tillförs högkoncentrerad koldioxid (CO2) från biogasanläggningen, vilket krävs för utvinning av e-gasen. Koldioxiden fungerar därmed som ett råmaterial och släpps inte ut i atmosfären.

E-gasen från Werlte planeras försörja 1 500 nya Audi A3 Sportback g-tron med 1500 mils koldioxidneutral körning varje år. 1.4 TFSI–motorn kan drivas antingen på naturgas, biometan eller Audi e-gas; och som komplement även på bensin. Det ger en total räckvidd på 130 mil, varav 40 mil på gas. Vid bilköpet kan kunderna teckna sig för en kvot med e-gas. Det gör att gasnätet fylls på med motsvarande mängd Audi e-gas som de tankar sina bilar med vid de reguljära tankställena. Betalning och fakturering hanteras via ett speciellt bränslekort för Audi e-gas.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076