23948sdkhjf

Trafiken i Stockholm är värre än någonsin

TomToms Traffic Index visar att trafiksituationen i Stockholm kraftigt försämrats jämfört med samma mätperiod förra året, och är den värst trafikdrabbade staden i Norden. Sett till hela Europa var Stockholm rankat som den tionde mest trafikdrabbade staden i Europa år 2012, och har i år klättrat till nummer åtta. Restiderna var under 2013 i genomsnitt 36 procent längre i rusningstrafik jämfört med restiderna när trafiken flyter fritt. Det är en drastisk försämring från 2012 med 5,3 procentenheter – den tredje största försämringen i världen av de 169 städer rapporten granskar.

Samtidigt som Stockholms trafiksituation kraftigt försämras har Göteborgs förbättrats. Från första januari i år har Göteborg infört trängselskatter, och de har gett effekt på trafiken. Från att ha varit den tredje mest trafikdrabbade staden i Norden har Göteborg förbättrat sig till en nionde plats bland de nordiska städerna. I år hade staden i genomsnitt 17 procent längre restider än när trafiken flyter fritt, vilket är en minskning med 2,7 procentenheter från föregående år. Endast 5 av de 169 städer världen över som rapporten granskar hade en större procentuell minskning än Göteborg.

TomTom Traffic Index visar att pendlare världen över i genomsnitt spenderar åtta arbetsdagar fast i trafiken. Det finns också ett samband mellan länders ekonomi och trafikstockning.

– Vi ser ett tydligt mönster som visar att trafikstockningar ökar i takt med att världens länders ekonomier återhämtar sig från perioder av recession, säger Stefan Högberg, Country Sales Manager för TomTom Sverige. Det traditionella sättet att hantera rusningstrafik, till exempel bygga nya vägar eller bredda de som redan finns är har inte visat sig vara speciellt effektivt.

TomToms rapport Traffic Index är världens mest precisa barometer av trafikstockningar och trögflytande trafik i storstäder. Indexet är unikt och är baserat på historisk faktisk hastighetsdata från bilar som kört i vägnätet under perioden.

– Att förse förare med uppdaterad trafikinformation i realtid har potential att minska nivån av trafikstockning i städer, fortsätter Stefan Högberg. Över åren har vi byggt upp världens största och mest precisa databas över faktiskt restider. När vi kombinerar denna databas med vår detaljerade trafikinformation i realtid så kan vi hjälpa resenärerna att hitta alternativa körvägar, bort från trafikkaos, och hjälpa dem fatta smartare beslut i trafiken.

Nedan följer en lista över de mest trafikdrabbade städerna i Norden, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Mätperioden är andra kvartalet 2013, och siffran i parentes anger förra årets placering på listan under samma period.

1. Stockholm, 36 % (1)

2. Oslo, 27 % (2)

3. Århus 22 % (4)

4. Stavanger, 21 % (5)

5. Köpenhamn 21 % (7)

6. Trondheim 19 % (11)

7. Åbo 18 % (6)

8. Bergen 18 % (8)

9. Göteborg 17 % (3)

10. Helsingfors 17 % (9)

11. Uppsala 16 % (10)

12. Odense 11 % (13)

13. Malmö, 10 % (12)

14. Tammerfors, 7 % (14)

Nedan följer en lista över de mest trafikdrabbade städerna i Europa, rangordnat utifrån genomsnittlig trafikstockningsnivå. Mätperioden är andra kvartalet 2013, och siffran i parentes anger förra årets placering under samma period.

1. Moskva 65 % (ny)

2. Istanbul, 57 % (1)

3. Warszawa, 44 % (2)

4. Palermo, 40 % (4)

5. Marseille, 40 % (3)

6. Rom, 36 % (5)

7. Paris, 36 % (6)

8: Stockholm, 36 % (10)

9. Bryssel, 34 % (8)

10. Lyon, 31 % (13)

Om rapporten Traffic Index

TomToms rapport “Traffic Index” är världens mest precisa barometer av trafikstockningar och trögflytande trafik i storstäder. Indexet är unikt och är baserat på historisk faktisk hastighetsdata från bilar som kört i vägnätet under perioden. Datan från navigatorerna är anonymt insamlad och med medgivande. TomToms trafikdatabas innehåller mer än fem biljoner datamätningar och det tillkommer över nio miljarder mätningar varje dag. Datan i undersökningen är baserad på historisk faktiskt hastighetsdata från bilar som kör i vägnätet under perioden. Metodiken i rapporten jämför restiden under tider då trafiken flyter fritt (”free flow”) med restider under rusningstrafik. Skillnaden uttrycks i en procentuell ökning av restiden. Indexet inkluderar hela vägnätet och data från alla tider på dygnet och alla dagar under perioden, och kan jämföras med data från föregående år. Rapporten innehåller även mer detaljerad information om de olika städerna trafiksituation som exempelvis den värsta dagen under perioden, genomsnittlig ”free flow”-hastighet och hur mycket extra tid som bilförarna kör per år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125