Gran Turismo Expo kommer till Göteborg
Många har en bildröm. Att få köra längs Rivieran i en öppen Aston Martin DB5, eller att handlöst utmana kurvorna på ökända Nürburgring i en Porsche 911 RSR, eller kanske att stillsamt låta ögat njuta av formerna hos en Raymond Loewy-ritad Studebaker Golden. Somliga kan finna den största bilglädjen i att förbättra, renovera, göra sin bil perfekt och personlig.
Men i helgen kan man drömma sig bort bland världens mest exklusiva drömbilar och supersportbilar på Gran Turismo Expo. Förra helgen kom 9 000 personer för att uppleva hundratalet exotiska sportbilar till ett värde av över 200 miljoner kronor på Gran Turismo i Stockholm.
- Aldrig förr har en bilmässa dragit så extrema bilar till en och samma show, säger mannen bakom mässan Gran Turismo Expo, bildrömmaren och publicisten Gunnar Dackevall, som bland annat kör en trehjulig Morgan och en klassisk Datsun 240Z rallybil:
– Det här är en mässa för bildrömmar och drömbilar, där världens finaste, snabbaste och mest klassiska sportbilar finns att se och höra, och där vi år har sex biljubileer och en lång rad exotiska Sverigepremiärer. Utan tvekan har vi laddat för en riktig drömmässa för bilentusiaster.
Christian von Koenigsegg, idag 41 år gammal, är en av de väldigt få personer som inte bara har förverkligat sin dröm om att bli bilbyggare, utan också har lyckats etablera sitt varumärke i den allra högsta divisionen av internationellt bilbyggeri. Idag är Koenigsegg Sveriges enda bilfabrik. Hans dröm tog sin början när han som femåring i slutet av 1970-talet gick med sin pappa och såg den norska, kultförklarade dockfilmen Flåklypa Grand Prix.
Drömmen att, liksom Reodor Fälgen, få bygga sin egen superbil som med enkla men smarta medel var tillräckligt bra för att slå hela världseliten i ett hastighetslopp, bet sig fast i honom till den grad att han för snart 20 år sedan, bara 24 år gammal, startade ett projekt som tre år senare ledde fram till en körklar bil.
Resten av drömmen är en verklig framgångshistoria med drygt 100 svenskbyggda superdyra och snabba sportbilar. Det senaste resultatet visas på Gran Turismo Expo i Göteborg, nya Koenigsegg Agera R, liksom en av de första, CC8S, med tillverkningsnummer 5. Då väntas också Christian Koenigsegg göra ett av sina få offentliga framträdanden.
Flera Sverigepremiärer kan också ses på Gran Turismo Expo. För första gången i Sverige visas BMWs omskrivna och innovativa nya lilla elhybridbil, BMW i3. Här premiärvisas också Chevrolet Corvette C7, en bilmodell som firar 60 år i år, Mercedes S63 AMG, Maserati Ghibli och Porsche 911 Turbo S.
Precis som Koenigsegg drömmer vissa om att bygga en alldeles egen bil. På Gran Turismo visar IT-säljaren Glenn Billqvist sin fantastiska skapelse Il Drago Ruggente, en nybyggd förkrigsracer på 800 hk, som han byggt för egen hand. – Det är det råa, ursprungliga och maskinella som är så attraktivt med förkrigsbilarna, berättar Glenn.
Bilbyggardrömmen finns att både se och höra under årets Gran Turismo Expo – han startar upp den ett par gånger per dag - det blir spektakulärt!
Men utöver det finns det flärd för fler, champagnebar i Aston Martins 100-årsjubileumsmonter, Göteborgspremiär för exklusiva och hyperavancerade racingklockor från svenska Halda, Bentleyklockor från Breitling och motorcyklar.