SBF driver kampen vidare för landets bilverkstäder
När det åter är dags för Automässa 2014, 15-18 januari i Göteborg, reaktiveras uppropet kring verkstädernas fri-, rättig- och även skyldigheter.
– EU-kommissionen har avreglerat servicemarknaden för att öka utbud och konkurrens i syftet att ge konsumenterna ett bredare utbud inom service- och reparationstjänster.
– Detta ska innebära lägre ägandekostnader och bättre service.
– Trots kommissionens tydlighet kring avregleringen, finns det krafter på den svenska marknaden som försöker obstruera mot den.
Det menar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF.
Christer Liljenberg ser med stor oro på framtiden både ur ett konsument- och bilverkstadsperspektiv.
– Hela tiden görs nya försök att låsa in bilarna i biltillverkarnas system som förlängda garantier och allra senast telematiklösningar. Något som inte bara drabbar bilägarna utan även verkstäderna.
– De märkesauktoriserade verkstäderna tvingas till stora investeringar där den direkta kundnyttan kan ifrågasättas samtidigt som de får se sin lönsamhet urholkas av allt lägre ersättningar för garantiarbeten, medan de fristående allbilverkstäderna inte tillåts att konkurrera på lika villkor i och med dessa hinder, säger Christer Liljenberg.
Han säger också att arbetet med alla verkstäders fri-, rättigheter och skyldigheter kommer att intensifieras ytterligare. Detta när det sedan snart ett år tillbaka finns en branschförening som enbart arbetar med bilverkstädernas frågor, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF.
Enligt Christer Liljenberg är telematik den stora frågan framöver. Från om med 2015 skall alla nya personbilar vara utrustade med e-call-funktion, en trådlös och positionerande nödsignal som aktiveras vid en kollision.
– Vi välkomnar e-call samtidigt som vi måste visa på myntets baksida, vad en allt mer omfattande telematik i bilarna kan innebära ur både ett bilägare- och verkstadsperspektiv, säger Christer Liljenberg.
Han lyfter fram integritetsfrågan kopplat till PUL, personuppgiftslagen, och frågan om hur stor del av bilens mjukvara, teknisk information, som kommer att bli tillgänglig för verkstäderna.
– Vi har skrivit till Datainspektionen som säger att detta är delvis helt otrampad mark för dem. Frågan rör främst vad som händer den dagen då bilen får en ny ägare.
– Vidare har vi framfört våra synpunkter, farhågor till svenska EU-parlamentariker och Konkurrensverket, om vad telematiken kan innebära negativt för den konkurrens som EU-kommission eftersträvar, berättar Christer Liljenberg.
Under Automässan, 15-18 januari i Göteborg, kommer Motorbranschens Riksförbund, MRF, ägna ett seminarium åt de nya EU-direktiven och telematikens hot och möjligheter på servicemarknaden.
Bild på Christer Liljenberg, SBF