23948sdkhjf

Whiplashskydd i bilar mer effektiva för män än kvinnor

Folksam har utfört den första studien i världen som visar hur effektiva whiplashskydd i bilar är för kvinnor respektive män. Resultatet visar på stora skillnader i skyddseffekt mellan könen. Whiplashskyddet i var femte bil har låg eller ingen skyddande effekt alls för kvinnor, medan samma skydd fungerar väl för män. En orsak till skillnaden är att biltillverkare under många år utgått från männens fysiologi vid utvecklingen av whiplashskydd.

Whiplashskador utgör cirka 60 procent av alla personskador som orsakas vid bilkrockar. Tidigare forskning har visat att kvinnor generellt sett är säkrare bilförare än män och att kvinnor har lägre olycksrisk per körd kilometer. Men när olyckan väl är framme löper kvinnor dubbelt så hög risk att drabbas av en whiplashskada.

– Folksam försäkrar var femte bil i Sverige och vi engagerar oss i det som våra kunder bryr sig om. Därför har vi klarlagt skillnaderna i olika bilars skydd mot whiplashskador. Det är inte acceptabelt att en femtedel av dagens bilmodeller har undermåliga whiplashskydd för kvinnor, säger Anders Kullgren, trafikforskningschef på Folksam.

Whiplashskydd har funnits på bilmarknaden sedan 1998, då Volvo och Saab var först med att introducera dem. Generellt skyddas män bättre än kvinnor av dagens whiplashskydd. Men de olika typer av skydd som existerar uppvisar stora skillnader i skyddseffekt mellan könen. De sämre whiplashskydden för kvinnor finns framför allt i bilar tillverkade innan 2010. Det handlar om cirka 900 000 bilar som rullar på de svenska vägarna.

Vissa skydd uppvisar låg effekt eller ingen effekt alls för kvinnor, medan effekten är mycket hög för män. Det är bilstolar som har så kallade reaktiva huvudstöd som rör sig uppåt och mot huvudet vid en påkörning bakifrån när kroppen pressas in i bilens ryggstöd. Dessa skydd finns i bilar från en rad stora bilmärken tillverkade fram till 2008, bland annat Audi, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes, Nissan, Opel, Saab, Seat, Skoda och Volkswagen.

Det finns biltillverkare vars skydd är lika effektiva för båda könen, bland annat Volvo och Toyota. Volvo låter hela stolsryggen böjas bakåt då kroppen pressas in i ryggstödet, medan Toyota har ett mer passivt skydd, utan rörliga delar i stolen, där kroppen sjunker in i bilstolens ryggstöd. Flertalet biltillverkare har sedan 2007 gått över till passiva whiplashskydd, liknande de som Toyota introducerade 1999. De ser ut att ha liknande skyddseffekt för kvinnor och män. Vissa biltillverkare har en mix av olika whiplashskydd i sina modeller.

Folksam har på sin webbplats noterat vilka bilmodeller som är utrustade med whiplashskydd som inte skyddar kvinnor lika väl som de skyddar män: http://www.folksam.se/testergodarad/bilkoparguider/hursakerarbilen

– Rådet är att kika på Folksams webb, eller att kontakta en återförsäljare av det bilmärke man tänker köpa eller äger för att klargöra vilken typ av whiplashskydd bilen har. Har bilen ett reaktivt huvudstöd som rör sig mot huvudet vid en krock så är det troligen sämre för kvinnor. Välj bland de bilmodeller som har samma skyddseffekt för båda könen, säger Anders Kullgren.

Folksams studie baseras på drygt 55 000 whiplashskador rapporterade till Folksam under åren 1998 till 2012, varav drygt 21 000 skedde vid påkörning bakifrån. Studien finns tillgänglig på http://www.ircobi.org/downloads/irc13/pdf_files/14.pdf
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078