Nu kommer positiva signaler för 2014
Mellan första och tredje kvartalet i år har produktionsnivån för transportmedelsindustrin ökat. Bakom uppgången återfinns en högre produktionsnivå både för personbilar och tunga lastvagnar. Mycket tyder på att den viktiga EU-marknaden för båda dessa fordonsslag har en botten i år och börjar växa under 2014. Det återstår att se hur stark en eventuell återhämtning på EU-marknaden blir. Försäljningen av personbilar i EU, enligt genomsnittsprognosen, väntas bara öka med två procent för 2014.
Produktion och export av komponenter till motorfordon från Sverige till det största marknadsområdet EU följer produktionsutvecklingen av motorfordon inom detta område. Teknikföretagen räknar med att bildelsexporten sammantaget ökar det kommande året som en följd av ökad aktivitet i bilindustrin i EU. Med en ökning på fem procent nästa år skulle därmed den totala exporten av bildelar återigen nå all time high från 2011 på 46 miljarder kronor.
Det här skickar positiva signaler till bland annat landets fordonsverkstadsutrustare (FVU) som hoppas på att Automässan 2014 ska bli en vändpunkt. Pressade leverantörer av fordonsverkstadsutrustning ser både hot och möjligheter Vi hade en byggboom kring 2010 tack vare alla investeringar som skedde kopplat till gruppundantaget. Därefter har marknaden stagnerat med både sviktande volymer och pressad lönsamhet för medlemsföretagen, konstaterar Gilbert Fransson, vd för branschorganisationen Fordonsverkstadsutrustarna, FVU.
Men det kan finnas ljus i tunneln inför Automässan 15-18 januari i Göteborg. Detta är när den svenska nybilsmarknaden växer sig allt starkare. Det är något som brukar påverka bilverkstädernas investeringsvilja och -behov i positiv riktning för verkstadsutrustningsföretagen. Genom alla år har verkstadsinvesteringarna, dock med en viss eftersläpning, följt nybilsmarknaden. Nu hoppas man på att 2014 kan bli ett bättre år än 2013. Den allmänna konjunkturen i samhället bjuder nu på ganska positiva signaler om tillväxt och konsumtion. En starkare realekonomi innebär att bilarna rullar och behovet av service och reparationer ökar. Men konkurrensen på marknaden för verkstadsutrustning är hård. Ett växande branschproblem i Europa är biltillverkarnas kvalitetsstandards- och representationskriterier. Med dessa och centrala upphandlingsavtal i biltillverkarnas favör försöker de begränsa verkstädernas val av utrustningsleverantörer. De här centrala avtalen innebär både är hot och möjligheter för branschens aktörer. Men en sak har de ändå gemensamt – marginalerna pressas ner och därmed lönsamheten, konstaterar Fordonsverkstadsutrustarna.
Olle Holm