23948sdkhjf

Hackare kan ”ta över” bilen via telematic

Snart har alla bilar som säljs i ett EU land e-call (telematic) eftersom det är tvingande fr o m årsmodell 2015, men få har funderat på vilka konsekvenser det kan få? Både verkstads- och säljpersonalen kommer påverkas av telematic men på olika sätt.

-Vi som sitter i Allmänna reklamationsnämndens som ledamöter och juristerna på Motoravdelningen kommer också få mer att göra, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening).

Med E-call i bilen kan och kommer många liv sparas inom EU och det är riktigt bra. Att det kommer få andra konsekvenser, både positivt och negativt kanske man inte tänker på direkt och det gäller både för bilverkstan, säljande personal och bilföraren. Exempelvis kan hackare ta över funktioner i nya bilmodeller, vilket potentiellt kan vara livsfarligt, tänk om dom tar kontroll över ratten och bromsarna?

Nyligen testades nyare modeller från Toyota och Ford . Två ingenjörer som agerade hackare hade fått ett stipendium av Pentagon på en dryg en halv miljon kronor, för att lyfta fram säkerhetsproblem för bilar. Under testen lyckades hackarna koppla på och av bromsfunktionen. Hackarna lyckades även koppla på autoparkeringen som tog över styrningen vilket fick bilen att börja vobbla.

-När testen skedde satt hackarna i baksätet med sina datorer inkopplade i bilens nätverk. Men i tidigare test har hackare lyckats ta över funktioner genom bilens trådlösa nätverk. Trenden går mot att bilar i större utsträckning går på autopilot. Det ökar risken för att illasinnade hackare tar över bilen och orsakar svåra olyckor, berättar Bo Ericsson.

För att verkstan ska kunna arbeta med bilen där snart allt ”går igenom” ECUn (”huvuddatorn” i bilen där lås, larm och startegenskaper också finns) måste den som ska arbeta med bilen ha e-legitimation. Förmodligen kommer alla oavsett om man är auktoriserad eller fri verkstad behöva e-legitimation. En bilhandlare som köper och säljer begagnade bilar gör ofta det med alla bilmärken och då kommer det krävas e-legitimation på mekaniker eftersom man måste göra olika nedladdningar om man exempelvis ska ladda batteriet på vissa modeller eller vill serva bilen på den egna verkstaden om det är ett udda märke. Säljande personal kommer bli tvungna precis som verkstadspersonalen att vara noga med vad man lovar bilägaren.

-Jag har redan fått telefonsamtal där bilägaren låst sig ute och säljaren hade lovat att hon skulle kunna låsa upp bilen med sin mobil. Nu var kunden ursinnig eftersom det inte fungerade. En annan kund var så glad för att han hade köpt en tjänst så att han kunde sätta på sin motorvärmare med mobilen, men inte fungerade det. Vad är då problemet? Jo, det var helt enkelt så att kunden inte hade täckning på sin mobil. Det här problemet dyker även upp när vi köper andra tjänster och appar som laddas ner i bilen och som sen inte fungerar. Då måste vi utreda vad är det som har utlovats i våra avtal, vem har lovat vad och vad har sagts till kunden, är felet vårat, mobiltelefontillverkaren eller nätleverantören, äger Ericsson.

För den stora frågan kan ju bli att kunden kanske vill häva bilaffären eller tjänsten eftersom det inte fungerar som vi har lovat. Bevisningen kan och kommer kanske bli svår men att det blir mer komplex råder det ingen tvekan om.

-Även bilhandlare som har verkstad har börjat ringa mig för att få råd men även för att fråga om dom kan få vara med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening, vilket de naturligtvis får, säger Bo Ericsson som på Automässan i Göteborg kommer att finnas på plats i sin monter för att informera om SFVF och den senaste tekniken som påverkar oss alla.

Olle Holm

Bild på Bo Ericson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11