23948sdkhjf

Toyotas nya bränslecellsbil premiärvisad i Tokyo

På årets bilsalong i Tokyo presenterar Toyota flera spännande konceptbilar. Mest intressant är kanske världspremiären för FCV, en bränslecellsdriven konceptmodell som ger en tydlig försmak av den bränslecellsbil som är tänkt att lanseras kommersiellt redan 2015. På mässan premiärvisades också bland annat FV-2, ett personligt och uppkopplat fordon som styrs med kroppen, samt en helt ny typ av taxi.

FCV Concept (Fuel Cell Vehicle) visas för första gången på Tokyo-mässan. Det är en fyrsitsig 4,87 meter lång sedanmodell, utrustad med Toyotas egen kompakta vätgasdrivna bränslecell. Bränsle-cellens energieffektivitet på ca 3 kW/liter är mer än dubbelt så mycket som i de testbilar som Toyota under flera år testat i trafik, och innebär en motoreffekt på minst 100 kW (136 hästkrafter). Med en booster har spänningen höjts, vilket gör att såväl elmotorn som antalet bränsleceller har kunnat minskas. På så sätt ryms t ex hela bränslecellstacken under framsätet. Även de två vätgastankarna har placerats under bilen.

FV-2 (Fun Vehicle) är en annorlunda och kompakt bil som mest av allt illustrerar Toyotas ”Fun to Drive”-filosofi. Den kommunicerar med sin förare på både ett fysiskt och ett emotionellt plan. Istället för konventionell ratt, gas och broms, styrs FV-2 genom att föraren lutar sig framåt, bakåt och åt sidorna – inte olikt på det sätt som en ryttare rider en häst. Bilen är också uppkopplad mot andra fordon och hjälper på så sätt föraren genom olika typer av säkerhetssystem, som t ex att på förhand varna för andra bilar i skymda korsningar.

FV-2 använder också röst- och bildigenkänning för att ställa in sig efter förarens humör, håller reda på tidigare resor för att föreslå nya resmål och har även koll på förarens körskicklighet. På den uppfällbara vindrutan visas också situationsberoende information (augmented reality).

JPN Taxi Concept är Toyotas vision av hur en optimalt utformad taxibil kan se ut. Trots en längd på endast 4,35 meter har den ett mycket rymligt passagerarutrymme, med stort insteg. Dörrarna är elektriskt manövrerade och golvet är lågt och platt. Inredningen är utformad för att vara välkomnande i allt, från belysning till luftklimat. Bilen är drivs av ett hybridsystem med flytande gas, vilket ger en optimal energieffektivitet för just taxitrafik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062