23948sdkhjf

Porsche Macan sportbil i SUV-format

Porsche utökar sitt program med en modell i helt ny klass. Macan är Porsches första modell i den kompakta SUV-klassen och målet är att sätta ny standard när det gäller körglädje både på och vid sidan av vägen. Namnet kommer från det indonesiska ordet för tiger.

Vid marknadsintroduktionen finns tre versioner av Macan. Macan S är utrustad med en 3.0-liters V6-motor med biturbo som utvecklar 340 hk (250 kW). Den har aktiv fyrhjulsdrift med elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling. Samma fyrhjulsdrift sitter i alla Macan-modeller. En sjuväxlad dubbelkopplingsväxellåda överför kraften nästan helt utan avbrott. Det ger en accelerationstid från 0 - 100 km på 5,4 sekunder (5,2 sekunder med Sport Chrono-paketet som finns som tillval). Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen enligt NEDC ligger mellan 9,0 och 8,7 liter per 100 km, motsvarande ett CO2-utsläpp på mellan 212 och 204 g/km

Macan S Diesel är den ekonomiska långdistanslöparen av Macan-modellerna. Dess 3,0-liters V6 turbodiesel har en förbrukning av mellan 6,3 och 6,1 liter per 100 km enligt NEDC, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på mellan 164 och 159 g/km. Trots det accelererar Macan S Diesel från 0 - 100 km på 6,3 sekunder (eller 6,1 för bilar med Sport Chrono-paket) tack vare motorn med 258 hk (190 kW) och når en toppfart på 230 km/tim.

Toppmodellen Macan Turbo kommer att vara den motorstarkaste bilen i kompakta SUV-klassen. 3,6-liters V6:an med biturbo, för första gången använd i en Porsche, utvecklar 400 hk (294 kW) och slungar bilen från 0 - 100 km/tim på 4,8 sekunder. Med Sport Chrono-paketet når man 100 km/tim på 4,6 sekunder. Trots en toppfart på 266 km/tim är bränsleförbrukningen i Macan Turbo bara 9,2 liter per 100 km (8,9 liter per 100 km) motsvarande ett CO2-utsläpp på 216 g/km eller 208 g/km.

Macans standardutrustning är omfattande med till exempel fyrhjulsdrift, PDK, multifunktionsratt med paddlar för växling, stora hjul, högklassig ljudanläggning och elektriskt manövrerad balucka. Listan på tillval erbjuder ännu fler finesser som luftfjädring, som Macan är ensam i klassen om att kunna erbjuda. Dessutom finns Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) anpassat speciellt för Macan. Systemet distribuerar olika grad av kraft till bakhjulen och samarbetar med en elektroniskt kontrollerad bakre differentialspärr.

Macan introduceras i Sverige i april 2014. Priset i Sverige blir:

Macan S: 595.000kr, Macan S Diesel: 595.000kr och Macan Turbo: 798.000kr.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094