Världsdebut för nya Volvo V60 by Polestar
– Det är med stolthet som vi presenterar S60 och V60 Polestar. Detta är en bil för de som delar vår passion på Polestar: Att ”driving really matters” och att en riktig ”driver’s car” ska göra det möjligt att njuta av körning året om, på alla vägar och i alla väderförhållanden. Detta är en ”driver’s car for real life”, säger Christian Dahl, vd för Polestar.
– Med introduktionen av V60-modellen är vi också stolta över att fortsätta arvet av snabba Volvo-kombibilar som 850 BTCC, en tradition djupt rotad bland Volvo-entusiaster, säger Christian Dahl, vd för Polestar.
Länderna som kommer att få S60 och V60 Polestar inkluderar Kanada, Nederländerna, Japan, Schweiz, Storbritannien, Sverige och USA, med ytterligare länder och slutgiltig produktionsvolym som kommer att avslöjas nästa år.
– Vårt samarbete inom motorsport med Polestar har pågått i nästan två decennier och det känns givande att se hur Polestar använder sin erfarenhet från motorsport för att skapa en så spännande och kompetent bil, säger Derek Crabb, Motorsportdirektör på Volvo Cars.
– Det är mycket tillfredsställande att se hur Polestar kan kombinera denna nivå av körglädje i deras tolkning av S60- och V60-modellen med bibehållet serviceprogram, klassledande säkerhet och certifierad bränsleförbrukning samt utsläppsnivå, säger Alain Visser, Senior Vice President Marketing, Sales & Customer Service på Volvo Cars Group.
Bilen är baserad på senaste generationen av Volvo S/V60 och markerar starten på ett utökat Polestar-modellprogram. Utveckling av bilen har pågått under de senaste åren och plockar upp från C30- och S60-konceptbilarna samt S60 Polestar som säljs i Australien. Tusentals testkilometer har körts på slingriga bergsvägar, på Autobahn och på testbanor från södra Europa till den arktiska kylan i norra Sverige.
– Vi har fortsatt vårt arbete för att skapa en riktig ”driver’s car” som inte är begränsad till specifika förhållanden, utan är njutbar på allt från dina favoritvägar till att ta familjen på en långresa, oavsett sommar eller vinter. Om du frågar mig så har vi kommit nära våra mål, något som självklart upplevs bäst bakom ratten, säger Robert Dahlgren, Polestar test- och racing-förare.
Uppgraderingarna inkluderar modifieringar som är gjorda för att öka styvheten i chassiet för att tillgodose de 80 % styvare fjädrarna jämfört med standard S60 R-Design. Dessa ändringar kombinerat med de skräddarsydda Öhlins-dämparna och 20-tums Polestar-fälgar resulterar i en precis men ändå komfortabel körupplevelse.
Bromssystemet har genomgått en omfattande modifiering. Mest synliga är de 371-millimeters ventilerade bromsskivorna med Brembo sexkolvsok fram, något som garanterar en hög bromsprestandanivå.
För att motsvara den ökade prestandan har aerodynamiska förbättringar gjorts genom diskreta men effektiva modifieringar som är baserade på data från tester i Volvo Cars vindtunnel. Ändringarna är främst synliga med framsplittern, som förbättrar luftflödet under bilen, och den nya bakvingen samt diffusorn som ökar marktrycket.
Den sexcylindriga turboladdade T6-motorn har genomgått omfattande utveckling med en ny twin scroll-turbo och laddluftskylare som ger 350 hästkrafter vid 5700 rpm och 500 Nm redan vid 2800 rpm. Motorn andas genom ett 2.5-tums avgassystem i rostfritt stål med ett distinkt motorljud.
Den sexväxlade automatiska växellådan har ett nytt system med växelpaddlar som tillsammans med den Polestar-utvecklade Haldex-fyrhjulsdriften tar bilen från 0-100 km/h på 4.9 sekunder till en elektroniskt begränsad toppfart på 250 km/h. Växellådan och fyrhjulsdriften samt stabilitetskontrollen har omkalibrerats för att tillsammans ge en aktiv körkänsla och maximalt grepp i alla situationer.
Interiören har omarbetats med nya detaljer, material och Polestar-färger, exempelvis i ratten och sätena, allt med syftet att förbättra förarens stöd och kontroll.
– Totalt sett har vi tagit ett stort steg framåt på alla områden, från chassi och motor till interiöra och exteriöra detaljer. Utvecklingsarbetet har varit fokuserat på totalpaketet för att skapa en bil som du vill använda varje dag, både från ett praktiskt och känslomässigt perspektiv, säger Henrik Fries, S/V60 Polestar Technical Project Manager.
Polestar inleder leverans av nya S60 och V60 Polestar i juni 2014 till de olika marknaderna.
– Vi är alla mycket förväntansfulla och stolta över vår lansering av två nya bilar som ännu ett steg framåt mot ett större utbud av Polestar Engineered Volvo-bilar som är tillgängliga för entusiaster som oss runt om världen. Att göra det tillsammans med Volvo är mycket tillfredsställande och vi ser fram emot en spännande framtid, säger Christian Dahl, vd för Polestar.
Teknisk specifikation
Prestanda
0-100 km/h 4.9 sek
0-200 km/h 17.7 sek
80-120 km/h 4.7 sek
Toppfart 250 km/h – Elektroniskt begränsad
Chassi
Polestar Öhlins dämparsystem
Polestar-fälgar, 8x20-tum ET53 med 245/35R20 däck
Motor
6-cylindrig rak T6-motor, 2953 cc
257 kW (350 hp) @ 5700 rpm
500 Nm (369 lb-ft) @ 2800-4750 rpm
Max 6500 rpm
Ny twin-scroll Borg Warner turbo
Ny laddluftskylare
Polestar 2.5-tum fullflödes-avgassystem i rostfritt stål med dubbla 3.5-tums ändrör
Vikt
S60 Polestar: 1752 kg
V60 Polestar: 1822 kg
Transmission
AWF21 automatisk växellåda med paddelväxlar
Polestar transmission-kalibrering för snabbare växling, launch control och curve hold-funktion
Polestar Haldex-kalibrering med ökad dynamisk vridmomentsdistribution
Bromsar
Fram: Polestar/Brembo sexkolvsok
371x32 mm ventilerad Brembo-skiva
Bak: 302x22 mm ventilerad skiva