Tyskland vann över EU Nya avgaskrav skjuts framåt
Man enades också om nya regler för de så kallade super-krediterna. Dessa ”krediter” har tillkommit för att biltillverkare med små bilar med låga utsläpp på programmet, ska få krediter så att de kan fortsätta tillverka större bilar med högre utsläpp, ett system som liknar de amerikanska Cafe-reglerna som tar hänsyn till hela produktionen vid en biltillverkare, inte enskilda fordon. Ett sätt för att spä ut kraven på låga utsläpp.
Striden mellan EU och Tyskland har pågått i sex månader och engagerat toppolitiker ända upp till Tysklands förbundskansler Angela Merkel. Tidigare i höstas lyckades Tyskland skjuta upp de nya EU-reglerna om koldioxidutsläpp från bilar. Tysklands miljöminister, Peter Altmeier, krävde att EU skulle ta större hänsyn till bilindustrin. Vid mötet med ministerrådet i Luxemburg krävde Tyskland det man kallar ”ökad flexibilitet” kring utsläppsreglerna, och med hjälp av bland andra Slovakien, Ungern och Storbritannien fick tyskarna igenom att villkoren skulle omförhandlas.
På vägen fram mot 2021 gäller att från och med 2015 är gränsen för utsläpp 130g/km.
Kritiken mot att EU böjt sig för Tysklands krav är massiv från bland annat miljöorganisationer.