23948sdkhjf

En bransch med bra framtidsutsikter

-Det finns alla förutsättningar för motorbranschen att utvecklas positivt. Men det finns också utmaningar som vi måste klara av, det gäller allt från att kunna hantera fordon med nya drivmedel, från elbilar till hybrider och att hålla en hög nivå på de reservdelar som används.

Det säger Lars Holmqvist, före detta vd i Clepa, den europeiska underleverantörsorganisationen inom fordonsindustrin. Holmqvist invigningstalade på Automässan och berättade bland annat om det arbete som bedrivs inom Clepa för att reservdelar ska få användas på eftermarknaden, dvs reservdelar som som håller hög kvalitet och som inte nödvändigtvis måste komma från orignalleverantörer.

När Automässan för fjärde gången i rad arrangerades av Svenska Mässan på uppdrag av Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och Fordonsverkstadsutrustarna (FVU) var antalet utställare rekordstort – inte mindre än 275 stycken från 13 nationer, representerande totalt 1 000 olika varumärken.

Utställningsytan var totalt 15 100 kvadratmeter. Även detta är rekord, också om man går så långt tillbaka som till starten 1971 – aldrig tidigare har den varit så stor! Jämfört med den föregående Automässan, 2011, hade två utställningsområden vidareutvecklats – dels reservdelar och utrustning för tunga fordon, dels billackering och bilskador.

Inför årets mässa hade arrangörerna tagit flera nya grepp, bland annat genom att finnas med i de sociala medierna, #automassan2014.

På plats fanns också Thomas Engström från Kontrollerad Bilverkstad (KBV) som noterar att kvaliteten på verkstadsjobben blir allt bättre. Under förra året gjorde KBV 10 000 kontroller på verkstadsjobb och man hittade fel på vart femte jobb. Det är en mycket positiv utveckling, när KBV startade på 1990-talet hittades fel på vartannat verkstadsjobb. Men allt kan naturligtvis bli bättre och det arbetar KBV nu intensivt med.

Automässan arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 15-18 januari 2014. Automässan 2014 arrangeras av FVU (Fordonsverkstadsutrustarna) och SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) i samarbete med MRF (Motorbranschens Riksförbund), MAF (Motorbranschens Arbetsgivarförbund) och DRF (Däckspecialisternas Riksförbund). Operativ arrangör: Svenska Mässan.

Bild på Lars Holmqvist

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062