Nya rekordsiffror för Porsche
Medan den svenska bilmarknaden backade med 4 procent förra året, från 279.900 bilar 2012 till 269.400 bilar 2013 ökade Porsche Sverige med 6 procent till den nya rekordsiffran 554 registrerade bilar (522 år 2012).
-Tack vare en fortsatt stark försäljning från den senaste generationen av 911, samt en uppdatering av Panamera under hösten, kunde Porsche öka sin volym för tredje året i rad, säger Raine Wermelin, märkeschef för Porsche i Sverige.
- Tillsammans med våra återförsäljare ser vi fram emot 2014, då vi lanserar Porsche 911 Targa samt den för den svenska marknaden högintressanta Porsche Macan.
Även internationellt fortsatte framgångarna för Porsche. Totalt levererades för första gången mer än 162 000 bilar världen över, en ökning med 15 procent jämfört med 2012 och den bästa siffran i företagets historia.
Porsches mest sålda modell heter fortfarande Cayenne. Med 84 000 levererade bilar står Porsches sportiga SUV för drygt halva försäljningen världen över. Men 911, som firade 50 år som modell förra året, har efter lanseringen av den senaste versionen kommit tillbaka med 30 000 bilar levererade till kund.
Intresset för Porsches mittmotorsportbilar, Boxster och Cayenne, har i och med introduktionen av den nya generationen ökat dramatiskt, +117,4 procent till 25 500 bilar.
-Vi är optimistiska inför de närmaste månaderna och förväntar oss ytterligare tillväxt med Porsche Macan och 911 Targa, säger Bernhard Maier, försäljnings- och marknadsansvarig på Porsche AG.
I Sverige tilldelades Porsche i januari priset Guldknoppen i kategorin Årets återförsäljarnätverk. Det innebär att Porsches återförsäljare har Sveriges mest nöjda nybilskunder.
- Det här fina priset är en bekräftan på att våra återförsäljares metodiska och målmedvetna arbete med att försöka ta hand om varje kund på bästa möjliga sätt verkligen uppskattas, säger Raine Wermelin.
Det är andra gången priset delas ut. Prisutdelare är marknadsundersökningsföretaget ScandInfo Marketing Research AB som under 2013 via sin tjänst Autopedia intervjuat drygt 54 000 nybilsköpare.