Fyrhjulsdrivna bilar hot mot koldioxidmålet
En fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle och är ofta tyngre än andra bilar. Om ökningen bara gäller för 2013 är det kanske ingen större fara. Men om det är en trend är det risk att klimatmålen för fordonsflottan år 2030 inte nås.
Trafikverket har medverkat i den offentliga utredningen om fossilfri fordonstrafik, på uppdrag av regeringen.
– Vi ser att det är en förvånansvärt snabb ökning av fyrhjulsdrivna personbilar och det motverkar helt klart målet att minska utsläppen av koldioxid per bil. Det behövs effektiva styrmedel för att vända trenden tillbaka mot mer energieffektiva fordon, säger Håkan Johansson, nationell samordnare för klimatfrågor på Trafikverket.
Mellan 2006 och 2012 minskade koldioxidutsläppen på nya bilar med 28 procent från 189 g/km till 138 g/km. En minskning på knappt 8 gram per år. Under 2013 minskade utsläppen med bara 2 gram till 136 g/km. Den lägre minskningstakten förklaras av att andelen fyrhjulsdrivna bilar i nybilsförsäljningen ökade från 23 till 30 procent.
Om andelen fyrhjulsdrivna bilar inte skulle ökat skulle utsläppen minskat till 133 g/km vilket då skulle varit i linje med tidigare trend. Det är framförallt dieseldrivna bilar där andelen fyrhjulsdrift ökar. Mellan 2012 och 2013 ökade andelen från 29 procent till 40 procent. 2010 var andelen 25 procent.
Utredningen för fossilfri fordonstrafik presenterade i slutet av 2013 i sitt betänkande Fossilfrihet på väg flera olika förslag på styrmedel för att driva på utvecklingen mot mer energieffektiva fordon. Den nu redovisade statistiken visar på behovet av effektiva styrmedel.
– Det finns flera styrmedel som kan användas. En väg är att höja koldioxiddifferentieringen i fordonsskatten så att bilar som släpper ut mer får en högre fordonsskatt samt att höja supermiljöbilpremien som uppmuntrar till köp av de allra renaste bilarna, som till exempel rena elbilar eller laddhybrider. Ett annat alternativ är att införa en koldioxiddifferentierad registreringsskatt för bilar som släpper ut mycket och en miljöpremie för bilar som släpper ut lite. Båda alternativen har karaktären av bonus-malus där bilar som släpper ut lite får en premie medan bilar som släpper ut mycket får betala en skatt, säger Håkan Johansson.
I utredningen finns också förslag om att införa en energideklaration, där bilarna får en klassning utifrån deras energieffektivitet, som då skulle kunna vägleda den som köper ny bil.