23948sdkhjf

Autoliv visar sin styrka Redovisar rekordförsäljning

För det fjärde kvartalet 2013 rapporterar Autoliv en rekordförsäljning på 2.352 MUSD. Den organiska försäljningstillväxten var nära 15 procent, bättre än prognosen för en tillväxt om ”mer än 9 procent”.

Högre organisk försäljningstillväxt i kvartalet ledde till en rekordförsäljning för helåret på 8.803 MUSD och en organisk försäljningstillväxt på 7 procent, jämfört med en förväntan vid kvartalets början för en tillväxt på “mer än 5 procent”. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 10,0 procent jämfört med prognosen för en marginal på “runt 9 procent”. Den justerade rörelsemarginalen för helåret var 9,2 procent.

Under det första kvartalet 2014 förväntas försäljningen växa med runt 7 procent organiskt och den justerade rörelsemarginalen bli runt 8procent. För helåret är indikationen en organisk försäljningstillväxt på runt 5 procent och justerad rörelsemarginal runt 9 procent.

Kommentarer från Jan Carlson, VD och koncernchef

“Under 2013 växte den globala bilproduktionen snabbare än vad som förväntades vid årets början. Jag är mycket nöjd med att vi genom fokus på vår strategi kunde dra fördel av tillväxten och avsluta året med rekordförsäljning och tvåsiffrig försäljningstillväxt. Jag är också stolt över att vi under kvartalet återförde 200 miljoner dollar till våra aktieägare genom utdelningar och aktieåterköp. 

Kina är idag världens största bilmarknad och vi förväntar oss fortsatt tillväxt i den kinesiska marknaden. Under 2013 ökade vår försäljning i Kina med mer än 25 procent och under fjärde kvartalet med mer än 40 procent, en utomordentlig prestation. Under 2014 fortsätter vi att investera för fortsatt tillväxt och vertikal integration i Kina, bland annat har Autolivs två största investeringar hittills har produktionsstart, vilket stödjer den fortsatta utvecklingen.

Aktiv säkerhet är det andra strategiska fokusområdet som utvecklats starkt under 2013. Den goda tillväxten för samtliga produktområden inom aktiv säkerhet gör att vi är på god väg att uppnå försäljningsmålet på en halv miljard dollar 2015 och en rörelsemarginal i linje med hela företagets långsiktiga marginalmål inom två till tre år.

Under 2014 fortsätter vårt förändringsarbete. Vi ser ett år med höga investeringar för att stödja fortsatt expansion i tillväxtmarknaderna, delvis genom vertikal integration. Samtidigt fortsätter vi att justera vår geografiska täckning i linje med förändringarna i marknaden. Vi har också starkt fokus på våra marginalpåverkande utmaningar i Europa och Brasilien.

Genom en kombination av vår tillväxtstrategi, fokus på kvalitet och genomförande av de nödvändiga förändringarna under 2014 ser vi att vi kan åstadkomma marginalförbättringar bortom 2014.”

Bild

Jan Carlson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062