23948sdkhjf

Allt fler vill erbjuda bilverkstadsofferter

Det fanns en tid när den personliga kontakten med verkstaden var det viktigaste för bilägaren. En kontakt, byggd på att man regelbundet besökte sin verkstad för att få utfört service eller reparationer, var mer eller mindre legio. Men det var förr.

Idag gäller helt andra regler och förhållanden. Den personliga kontakten har blivit allt mindre viktig och istället är det internet som tagit över. Och det är oftast priset som styr det vill säga, man vill ha bästa tänkbara pris på det arbete som ska utföras. Internet är också ett utmärkt verktyg för att till exempel beställa tjänster.

Det har resulterat i ett ökande intresse för bilverkstadsofferter. Dominant på marknaden för verkstadsofferter har varit Autobutler som idag har bortåt 600 anslutna verkstäder som är med och konkurrerar om service- och verkstadsjobben.

Men det är fler som insett att det här är en bra affärsidé. Det finns idag flera företag som gjort verkstadsofferter till sin affärsidé. På marknaden finns, förutom Autobutler.se, bland annat Verkstadsofferter.se med ett par hundra anslutna verkstäder och på den nyligen avslutade Automässan i Göteborg presenterade ett av branschens mest välrenommerade företag, Bildelsbasen.se sin nya satsning på verkstadsofferter. Bildelsbasen har redan omkring 500 KBV-verkstäder i sin verkstadsbas. Fler företag med offerter på programmet lär också vara på väg in.

Bildelsbasens satsning är intressant. Förutom att tillgodose behovet av begagnade originaldelar kan nu besökaren begära in offerter från närliggande verkstäder. När besökaren slutfört sitt bildelsköp visas ett urval av närliggande verkstäder. Besökaren kan då välja en eller flera av dessa verkstäder för att begära offert. I samband med detta väljer även besökaren vilket kontaktsätt som föredras, via telefon eller e-post. Verkstaden får då ett e-postmeddelande till sig med besökarens valda kontaktinformation, den köpta bildelen & bilens registreringsnummer som bildelen ska monteras in i. Därefter är det bara för verkstaden att kontakta besökaren med sitt kostnadsförslag.

Verkstäderna får i sin tur ett helt nytt tillflöde av verkstadsjobb. Bildelsbasen har valt att vända sig till verkstäder anslutna till Kontrollerad Bilverkstad (KBV), Motorbranschens Riksförbund (MRF) och auktoriserade märkesverkstäder för att säkerställa tryggheten för besökaren. Men offertförfrågan är bara den första av en mängd funktioner som planeras. 
Man ser stora möjligheter att kunna förenkla kommunikationen mellan besökare, bildemontering och verkstad och knyta ihop marknaden.

Bilverkstadsbranschen anses ibland vara konservativ och inte speciellt mottaglig för nya idéer. Ingenting kan vara mer felaktigt. Det visar det senaste årets utveckling. Inte nog med att många verkstäder ansluter sig till portaler med offertförfrågan för bilägare, den hel del verkstäder ansluter sig dessutom till flera portaler. Det har förstås inneburit en ny typ av administration där datorn är arbetsredskapet, men knappast värre än att hålla på och svara på prisfrågor över telefon. Visst blåser det nya vindar i motorbranschen.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095