VW dubbelsegrade i Rally Sweden
Årets Rally Sweden kördes under extremt svåra förhållanden med temperaturer kring noll och snö omväxlande med regn. Där visade sig Polo R WRC för andra gången i rad vara den snabbaste bilen och tog 43 av 69 möjliga topp tre-placeringar, 18 sträcksegrar och under en period av rallyt låg de etta, tvåa och trea. Sverige var än en gång en lyckosam arena för Volkswagen.
Teamets nordiska förare Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen var inblandade i en spektakulär duell under långa perioder av rallyt. Till slut kunde de båda räkna sig som vinnare: Latvala tog sin nionde WRC-seger, sin tredje i Rally Sweden och sin andra i Volkswagens färger och gick därmed upp i ledningen i årets WRC-mästerskap. Mikkelsen klev för första gången upp på pallen i rallyvärldens tungviktsklass. Världsmästarna Sébastien Ogier/Julien Ingrassia, båda från Frankrike, slutade på sjätte plats efter att ha kört upp sig från 20:e plats där de hamnat efter ett sällsynt förarmisstag.
– Vi är glada över att Jari-Matti Latvalas fina körning den här helgen gav utdelning, sade Heinz-Jakob Neußer från Volkswagens ledning för teknisk utveckling.
– Hans seger var mycket välförtjänt och resultatet av en intelligent körning. Andreas Mikkelsen – junioren i vårt team – visade under svårast tänkbara förhållanden att han har potentialen att konkurrera med de bästa i världen. Sébastien Ogier hade otur med sin miss. Trots det var han än en gång den som alla måste slå, han vann tio delsträckor.
Duellen mellan Latvala och Mikkelsen, båda i Volkswagen, höll deras fans i spänning under större delen av hela Rally Sweden. Det dröjde till lördagens avslutande del innan man kunde avgöra vem av de båda teamkamraterna som skulle gå vinnande ur den spännande kampen man mot man. På lördagsmorgonen var det bara 3,2 sekunder som skilde mellan veteranen och nykomlingen. Först efter ett litet misstag från Mikkelsens sida, under de mycket svåra förhållandena, kunde Jari-Matti Latvala känna tyngden lätta från sina axlar. Mikkelsen förlorade några avgörande sekunder efter att ha sladdat av på den 18:e specialsträckan.
Han styrde in i kurvan någon bråkdels sekund försent, sladdade in i en snövall men kunde fortsätta tack vare hjälpsamma fans. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia fick se båda sidor av Rally Sweden under fredagen. Trots att deras misstag kostade dem ledningen, kunde de båda världsmästarna fortsätta i sin Polo R WRC i säsongens enda snörally. Efter en rad sträcksegrar kunde de komma tillbaka från 20:e plats och ta viktiga mästerskapspoäng. Ogier/Ingrassia var snabbast på tio av specialsträckorna.
Ett tunt lager av is och snö på första slingan följt av barmark och grus på den andra var inte idealiska förhållanden för de dubbdäck som används i Rally Sweden. Där gruset kommit till ytan riskerade förarna att slita loss dubben ur sina Michelin "X-ice North 2"-däck om de tog i för hårt. Både Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen tog väl hand om sina 28 däck i kampen om segern och de kunde båda starta på lördagens avslutande delar med sex nya Michelin-däck.
Volkswagen Motorsport utökade ledningen med tolv poäng i konstruktörsmästerskapet efter sin andra seger för året. Fabriksteamet med Sébastien Ogier och Jari-Matti Latvala har nu 72 poäng – 16 fler än Citroën och 50 poäng fler än M-Sport-Ford.
Segern i Rally Sweden gav för första gången i karriären Jari-Matti Latvala ledningen i världsmästerskapet. Dessutom fick han två bonuspoäng i Power Stage. Han kom tvåa efter Mads Östberg i Ford på den avslutande specialsträckan som ger extrapoäng till de tre snabbaste bilarna. I världsmästerskapet har nu Latvala 40 poäng, fem poäng fler än världsmästaren Sébastien Ogier. Andreas Mikkelsen ligger fyra i förarmästerskapet med 24 poäng.
FIA Rally World Championship (WRC),
Rally Sweden – slutresultat
1. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 3t 00m 31.1s
2. Andreas Mikkelsen/Mikko Markkula (N/FIN), Volkswagen + 53.6s
3. Mads Østberg/Jonas Andersson (N/S), Citroën + 59.5s
4. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 2m 26.9s
5. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford + 3m 00.5s
6. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 4m 29.9s
7. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford + 4m 47.5s
8. Pontus Tidemand/Ola Fløene (S/N), Ford + 5m 38.2s
9. Craig Breen/Scott Martin (IRL/GB), Ford + 8m 55.4s
10. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 11m 18.0s
FIA World Rally Championship (WRC), ställningen
Förarmästerskapet
1. Jari-Matti Latvala 40 poäng
2. Sébastien Ogier 35
3. Mads Østberg 30
4. Andreas Mikkelsen 24
5. Bryan Bouffier 18
6. Kris Meeke 17
7. Mikko Hirvonen 13
8. Ott Tänak 10
9. Elfyn Evans 8
10. Henning Solberg 6
11. Jaroslav Melichárek 4
12. Pontus Tidemand 4
13. Matteo Gamba 2
14. Craig Breen 2
15. Yuriy Protasov 1
Konstruktörsmästerskapet
1. Volkswagen Motorsport 72 poäng
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 56
3. Volkswagen Motorsport II 26
4. M-Sport 22
5. Hyundai Motorsport 8
6. RK M-Sport WRT 4