Fredrik från Sun Maskin vann Automässans fototävling
Det var 120 timmar före Automässans start som kranarna öppnades i sociala medier för att stegra intresset och för att driva besökare till Svenska Mässan i Göteborg.
- En viktig del av PR-arbetet är att skapa förväntningar och där spelar snabba sociala medier en allt viktigare roll, säger Göran Björklund, PR-konsult på Newsroom, som tillsammans med kollegan Helena Fogelberg, specialist på digitala medier, svarade för kampanjen.
Han berättar att Newsroom fick i uppdrag att genomföra en heltäckande PR-kampanj. Genom att öka närvaron i sociala medier i kanaler som Facebook, Twitter, Instagram, Youtube och Spotify har utslaget varit mycket positivt.
Facebooksidans räckvidd är nästan 40 000 mottagare och inläggen har genererat över 8 000 aktiva klick.
- Vi ville ha interaktion från både utställare och besökare i de olika kanalerna, att man som utställare visade produktnyheter eller att man som besökare visade att man var på plats. Det har vi lyckats med, säger Helena Fogelberg.
Sociala medier är också en utmärkt möjlighet att snabbt kommunicera med utställarna. Under Automässans första dag gjorde Newsroom en film som lades ut på Svenska Mässans Youtube-kanal under eftermiddagen.
- Timing är A och O för ett framgångsrikt PR-arbete. Genom att visa filmen direkt efter första mässdagen får utställarna en bekräftelse på sitt deltagande, avslutar Helena Fogelberg på Newsroom.
Här finns den vinnande bilden:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=732798060071956&set=a.634477759903987.1073741825.425647247453707&type=1&theater
Bild:
Fredrik Nykvist på Sun Maskin i Karlstad vann Automässans fototävling i sociala medier.