23948sdkhjf

Osäker framtid för 4-hjulsdrift

För ett år sedan, den 1 januari 2013, skärptes miljöbilsdefinitionen för miljöbilar vilket medförde att andelen miljöbilar minskade till 10,1 procent under 2013 jämfört med 45,2 procent 2012. Regeringen valde alltså att spara på bekostnad av att vi fick färre miljöbilar. Ett styrmedel som inte precis verkar i den riktning med ambitionen att vi ska få ned koldioxidutsläppen.

Nu inriktar sig regeringens ”handgångne” det vill säga Trafikverket, på att hitta andra vägar för att få ned utsläppen. Nu har man kommit på något nytt. Försäljningen av fyrhjulsdrivna fordon ökar kraftigt, vilket motverkar trenden mot en mer klimatvänlig fordonsflotta. En fyrhjulsdriven bil drar mer bränsle och är ofta tyngre än andra bilar. Om ökningen bara gäller för 2013 är det kanske ingen större fara. Men om det är en trend är det risk att klimatmålen för fordonsflottan år 2030 inte nås, heter det.

Mellan 2006 och 2012 minskade koldioxidutsläppen på nya bilar med 28 procent från 189 g/km till 138 g/km. En minskning på knappt 8 gram per år. Under 2013 minskade utsläppen med bara 2 gram till 136 g/km. Om andelen fyrhjulsdrivna bilar inte skulle ökat skulle utsläppen minskat till 133 g/km vilket då skulle varit i linje med tidigare trend. Det är framförallt dieseldrivna bilar där andelen fyrhjulsdrift ökar. Mellan 2012 och 2013 ökade andelen från 29 procent till 40 procent. 2010 var andelen 25 procent.

Den lägre minskningstakten förklaras av att andelen fyrhjulsdrivna bilar i nybilsförsäljningen ökade från 23 till 30 procent. Håller denna trend i sig finns risk att målet 130 g/km inte nås till 2015 vilket är en förutsättning för att nå de etappmål som utredningen för fossilfri fordonstrafik har föreslagit, anser Trafikverket.

Trafikverket anser att finns flera styrmedel som kan användas. En väg är att höja koldioxiddifferentieringen i fordonsskatten så att bilar som släpper ut mer får en högre fordonsskatt samt att höja supermiljöbilpremien som uppmuntrar till köp av de allra renaste bilarna, som till exempel rena elbilar eller laddhybrider. Ett annat alternativ är att införa en koldioxiddifferentierad registreringsskatt för bilar som släpper ut mycket och en miljöpremie för bilar som släpper ut lite. Båda alternativen har karaktären av bonus-malus där bilar som släpper ut lite får en premie medan bilar som släpper ut mycket får betala en skatt.

Det här har dragit igång en rejäl debatt, dock verkar många politiker gå på Trafikverkets linje, det vill säga att man tycker att tunga, fyrhjulsdrivna fordon borde bort från vägarna. Men det känns inte riktigt bra att man ena dagen tar bort incitament som ska få fler att köpa miljöbilar och den andra dagen börjar ropa på förbud.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079