23948sdkhjf

Telematikfrågan upp på regeringens bord

Svenska konstellationen inom AFCAR (SBF, MRF, FVU och Motormännen) har uppvaktat näringsdepartementet i frågan om kommande EU-lagstiftning kring e-call, automatisk nödsignal vid haveri som införs 2015.

I mötet med Åsa Vagland och Linnéa Lundström på Näringsdepartementet deltog även Neil Pattemore, tekniskt sakkunnig hos eftermarknadsorganisationen Figiefa, som föredragande.

AFCAR, Allianze for the Freedom of Car Repair, vill ha en mer tydlig och långsiktig EU-lagstiftning som omfattar all telematik kopplad till motorfordon.

– Idag ser man, EU-kommissionen, mycket snävt och enbart till e-call-funktionen, som i sig är mycket bra för att främja den europeiska trafiksäkerheten.

– Däremot ser de inte de långsiktiga konsekvenserna av telematik för bilägarna, bilverkstäder, bildelsgrossister, bärgnings- och assistansföretag och larmcentraler när man ger biltillverkarna ett övertag genom att enbart lagstifta och skapa regler kring e-call, menar Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters förening, SBF, som är svensk huvudman för den europeiska sammanslutningen AFCAR.

Christer Liljenberg berättar att man från svenska AFCAR har lyft frågan med bl a Konkurrensverket, KKV, Datainspektionen, DI, Konsumentverket, KoV, m fl.

– Frågan rör inte enbart alla verkstädernas rätt att reparera, konkurrera utan att diskrimineras. Minst lika viktigt är bilägarnas rätt till kontroll över sitt fordon samt rätten att fritt välja bilverkstad, förklarar Liljenberg.

Från AFCAR:s sida förespråkar man ”open systems”, som de menar är den korrekta och konsekventa tolkningen av de riktlinjer som ersatte det tidigare konkurrensreglerande gruppundantaget för motorfordonseftermarknaden 2010.

Även svenska EU-parlamentariker har uppvaktats under 2013, berättar Christer Liljenberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109