Bruksklädd långfärdsvagn
DE FLESTA BILTILLVERKARE erbjuder i dag en mellanklasskombi i skogsmulleversion. En av de första modellerna var Volvo V70 Cross Country som presenterades 1998 och nu har även Opel hakat på tåget med en fyrhjulsdriven familjefraktare. Modellen Country Tourer hade premiär på Frankfurtsalongen i höstas och presenterades i samband med att en grundlig uppdatering gjordes av Opel Insignia. Invändigt märks det framförallt på instrumenteringen som har fått betydligt färre knappar än tidigare – lugnare och snyggare. OPEL INSIGNIAS UTVÄNDIGA design har också fått en uppdatering men den numera ökända öppningen av bagageluckan är kvar. Att kalla den för bogvisir är populärt och rättvisande då hela bilens akterparti följer med vid öppning vilket gör lastkanten ovanligt djup. En konstruktion som är ganska spektakulär men efter ett tag mest i vägen, särskilt vid lastning från sidan. Det som utmärker Opel Country Tourer är annars skyddande sköldar för underredet fram och bak, speciella skärmkanter och karosspaneler, samt dubbla avgasrör. Även fyrhjulsdriften, som är standard.
PÅ SVENSKA MARKNADEN erbjuds Insignia Country Tourer bara med dieselmotorer och Motor-Magasinets testbil hade alternativet med det lägre effektuttaget på 163 hk och 350 Nm. En motor som erbjuds med både sexstegs automatlåda och sexväxlad manuell låda. Tillsammans med kopplingen fungerar denna växellåda suveränt och helheten med fyrhjulsdrift och dieselmotor är en njutning när det ska dödas lugna mil på svenska landsvägar. Därmed inte sagt att kombinationen fungerar i alla lägen. Motorns maximala varvtal är 6 000 varv/min, rödmarkerad vid 5 500 varv/min, men redan vid 4 500 varv/min tappar motorn ork vid till exempel omkörningar vilket får bilen att kännas trött och onödigt tung. Annars imponerar bilens stabilitet och ljudkomfort vid höga farter och snittförbrukningen visar 0,65 liter runt 140 km/tim trots det extra växlandet vid omkörningar.
OPEL INSIGNIAS instrumentering har fått utstå mycket kritik och så även den senaste. En förklaring kan vara att Opel går sin egen väg vilket gör att en ny förare lätt blir förvirrad om man förväntar sig att det ska vara som i majoriteten av alla nytillverkade bilar. Det tar helt enkelt några dagar innan man har lärt sig hur ingenjörerna i Rüsselsheim tänkte när de bestämde placering för infotainmentsystemet och klimatanläggningens knappar. SAMMANFATTNINGSVIS HAR Opel fått till en potent skogsmulleversion av sin Insignia. Ett antal biltillverkare har redan tagit viktiga marknadsandelar med modeller som Subaru Outback, Audi Allroad, Volkswagen Passat Alltrack, Peugeot 508 RXH och sist men inte minst Volvo XC70. Nu kan vi lägga till Opel Insignia Country Tourer.
Text och bild: Klas Skarin
Opel Insignia Country
Tourer 2,0 CDTI 4x4
MOTOR rak fyrcylindrig dieselmotor
med turbo
CYLINDERVOLYM 1956 cm3
TRANSMISSION sexväxlad
manuell
MAX EFFEKT 120 kW/163 hk vid
4 000 varv/min
MAX VRIDMOMENT 350 Nm vid
1 750-2 500 varv/min
ACCELERATION 10,9 sek (0-100
km/h)
TOPPFART 205 km/h
TJÄNSTEVIKT 1 843 kg
BRÄNSLEFÖRBRUKNING Blandad:
5,6 liter/100 km
KOLDIOXIDUTSLÄPP 147 gram/
km
PRIS 320 000 kronor
(testbil 347 400kronor)