23948sdkhjf

Biltillverkarna försöker skrämma den fria eftermarknaden

Räds inte biltillverkarnas propaganda. Det är tidigare Clepa-chefen Lars Holmqvists uppmaning i det senaste numret av FordonsKomponenten kring underleverantörernas rätt att leverera komponenter, reservdelar, även till den fria eftermarknaden (IAM).

FordonsKomponenten skriver följande i det senaste numret som kom ut i dagarna:

”Det var i höstas som Lars Holmqvist gick i taket när han medverkade som paneldeltagare på ett seminarium kring bilservice arrangerat av Bil Sweden i samarbete med Motorbranschens Riksförbund (MRF) och Konsumentverket (KoV).

Lars Holmqvist reagerade över påstående från en biltillverkare kring reservdelars trafiksäkerhet, att om de inte kom från en förpackning stämplad med biltillverkarens logotype var det svårt som biltillverkare att borga för trafiksäkerheten.

– Det är en snedvriden bild som ges kring reservdelars beskaffenhet även från Bil Swedens sida.

– Genom skrämselpropagandan förs konsumenterna bakom ljuset samtidigt som underleverantörer skräms bort från att distribuera komponenter som reservdelar via andra kanaler än till OEM, menar Lars Holmqvist och tillägger att detta är något som Konkurrensverket (KKV) bör ta sig en närmare titt på eftersom det förmodligen strider mot EU:s regler för eftermarknaden.

Han säger också att motsvarande övertramp från bilindustriföreningar i andra länder inte förekommer, eftersom EU:s regelverk klart och tydligt medger ”double branding” d v s att motsvarande del från komponenttillverkaren kan används likväl som den som kommer i biltillverkarens förpackning.

– Att kunna sälja komponenter även till den fria eftermarknaden är en grundförutsättning för att kunna hålla nere priserna på leveranser till OEM, påpekar Lars Holmqvist.

Han nämner Robert Bosch som ett talande exempel. När Bosch, som ledande europeisk leverantör, utvecklar en komponent eller ett helt system åt en biltillverkare så finns det med i affärsförutsättningarna att leveranser får ske även till den fria bileftermarknaden under eget varumärke.

– Idag utvecklar och producerar leverantörerna 90 procent av alla komponenter som är reservdelar.

– Och ser vi till europeisk personbils totala förädlingsvärde, så ligger drygt 75 procent av det i leverantörsledet. En andel som ökar hela tiden, säger Lars Holmqvist” till FordonsKomponenten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063