Dags införa en ny skrotningsavgift
Antalet avställda bilar är nu över en miljon. Differensen mellan antalet nyförsålda och skrotade bilar har ökat från 12 procent 2003 till drygt 30 procent 2012. En pant skulle ge bilägare en ersättning som motiverar till att lämna in bilen för skrotning, anser Anna Linusson på Håll Sverige Rent.
Under åren 1975 – 2007 fick svenska bilägare en skrotningspremie när de lämnade en bil till skrotning. Systemet betalades av skrotningsavgifter på nyregistrerade fordon. Under perioden 2001–2007 genomförde Håll Sverige Rent en stor kampanj, där bilägare erbjöds gratis skrotbilstransport. Kampanjen finansierades av medel från skrotningspremien. Under dessa år skrotades i princip lika många bilar som nyregistrerades i Sverige. Men på senare år har det vänt igen.
När Håll Sverige Rent tog stickprov på ett 30-tal kommuner hittade man nära 800 skrotbilar som dumpats på kommunal eller privat mark. Ett stort problem eftersom övergivna skrotbilar läcker miljöskadliga vätskor, förfular omgivningen och kostar kommunerna tiotals miljoner kronor varje år i bortforsling.
Organisationen Håll Sverige Rent är kritisk till att, trots att högen av skrotbilar växer allt snabbare, är regeringen passiv. Problemet med övergivna skrotbilar har hanterats av ett flertal offentliga utredningar. Så sent som 2011 utredde Naturvårdsverket saken på regeringens uppdrag och konstaterade bland annat att ”det skulle vara positivt med någon form av ersättning för att lämna sin uttjänta bil på angivet ställe”. Men trots att högen av skrotbilar växer allt snabbare har regeringen inte agerat.
De flesta vet nog att det inte är tillåtet att överge en uttjänt bil eller att förvara den på ett sätt som utgör en risk för människors hälsa eller för miljön. Förutom att skrotbilen är nedskräpning betraktas den också som farligt avfall, så länge den innehåller de vätskor och komponenter som är skadliga för miljön. Det är den som äger den övergivna bilen som är straffrättsligt ansvarig för bilen och den som lämnar bilen i naturen görsig skyldig till miljöbrott.
Enligt Håll Sverige Rent har hälften av landets kommuner uttalade problem med övergivna skrotbilar och i över 80 procent av fallen med dumpade skrotbilar får skattebetalarna stå för hela eller delar av kostnaden.
För att vända utvecklingen föreslår Håll Sverige Rent dels att en pant på bilar införs, dels att det ställs hårdare krav på bilproducenterna när det gäller omhändertagande av uttjänta bilar. Det är nu hög tid att regeringen agerar, anser man.
Olle Holm