23948sdkhjf

Verkstadsskifte gav fria händer

Skifte från gammal till ny verkstad. Det är en resa som Bilkompaniet i Enköping har gjort. Resultatet är smidigare flöde genom verkstaden, bättre akustik och arbetsmiljö. Men också större krav på de anställda att sälja in tilläggstjänster när andra jobb dippar.

Motor-Magasinet har varit på plats och träffat två nyckelpersoner bakom ombyggnaden. Framför mig sitter Lars-Olof Olsson vd och ägare till Bilkompaniet i Enköping. I det lilla konferensrummet medverkar också Stefan Jansson, anläggningens servicemarknadschef. Samtalet handlar om hur och varför man sytt om verkstadskostymen för att motsvara nya trender och krav. Ni har genomfört en omfattande ombyggnad av serviceverkstaden Berätta varför?

– Det hela började med att Scania Bilar, vägg i vägg med vår dåvarande verkstad, bestämde sig att säga upp hyresavtalet för att skaffa nya lokaler. Man byggde en ny anläggning utanför stan, säger Lars-Olof Olsson.

– Det innebar att vi kunde riva ut deras gamla verkstad och därmed börja från början och planera en ny modern serviceverkstad. – Vår nya verkstad är mer än dubbelt så stor som den gamla. Företrädaren är nu anpassad till bilhall för Volkswagen och Skoda, som vi är återförsäljare för, flikar Stefan Jansson in. Skifte från gammal till ny verkstad. Går det att jämföra?

– Den gamla verkstaden hade sina fördelar. Det var kortare avstånd till allt. Man visste precis vad verktyg och utrustning fanns och kunde i princip hitta vad man sökte med ögonbindel på. Nackdelen med en tajt verkstad är att det blir trångt mellan arbetsplatserna. Bilar stod i vägen och måste rockeras om inför specialjobb som till exempel limma en vindruta, säger Jansson.

– I den nya verkstaden med generösare utrymme kan vi i mittpassagen ställa en bil och göra ett byte av vindruta utan att det påverkar flödet, konstaterar han. Lars-Olof Olsson ger en övergripande beskrivning av Bilkompaniet med inriktning bland annat på volymökningar, serviceintervaller och arbetsmiljö . Han slår fast att företagets försäljningsvolymer ökat de senaste tio åren. Det betyder också att beståndet av bilar har växt.

– Totalt betydde det att vi behövde en större verkstad. Men visst smolk i bägaren är att serviceintervallerna blivit längre under resan gång. Det innebär att vi inte får in bilarna lika ofta som tidigare. För att kompensera bortfallet blir det allt viktigare för oss att sälja in tilläggstjänster när kunden och hans bil är på plats. Det utmaningen gäller oavsett om man är reservdelsman, servicerådgivare eller mekaniker, säger han och fortsätter.

– För att nå ditt gäller det framöver att slussa in rätt folk. Anställda som känner sig motiverade att utvecklas. Ibland en ekvation som är svår att få att gå ihop. Framförallt när det råder brist på mekaniker. – Vårt trumfkort är att vi kan erbjuda en god arbetsmiljö av hög klass. Så var inte fallet tidigare. Av tradition följer vi dessutom upp lovande ämnen från yrkesskolan som har praktiserat eller sommarjobbat här, säger han. Totalt har Bilkomp aniet investerat 30 miljoner kronor i ombyggnad och renovering. I summan ingår även nämnda bilhall. Största post för serviceverkstaden är installation av nya golv med ljudabsorberande keramikplattor o ch akustikplattor i taket samt anpassad belysning.

– Faktum är att ljudnivån nu är så låg att mekanikerna kan arbeta utan öronskydd trots att någon kollega kör med muttermaskin i verkstaden, säger Olsson . Men inte bara det. Innertaket över den breda mittpassagen centralt i verkstaden är sänkt. Under innertaket döljer sig ventilation, dragningar för olja och glykol och annan skrymmande installation.

– Det är rent, tyst samt behagligt ljus i verkstaden. På det hela en klar skillnad mot den gamla verkstaden. Där rör, ventilation och övriga dragningar inte var täckta . De samlade damm och diverse mindre hälsosamma partiklar som även snurrade runt i verkstaden, konstaterar Stefan Jansson. Flödet genom den nya verkstaden börjar med att bilarna kommer in utifrån en sluss med två dörrar. Dörren bakom stängs och objektet spolas av med varmt vatten. Därefter öppnas dörren in till verkstaden och en varm ren bil rullar vidare in utifrån fiskbensmodellen till respektive arbetsplats.

– Slussen ger oss flera fördelar. Framförallt spar vi på värme och slipper få in kalluft. Ren bil innebär även att vi lättare kan identifiera skador på bilarna. Viktigt är också att mekanikerna slipper att arbeta med igengrodda bilar, säger Jansson. Den gamla verkstaden hade tio arbetsplatser, den nya har fyra ytterligare. Man har valt en mix av tvåpelarlyftar och saxlyftar. Dessa är installerade i ”skift”. Det innebär varannan saxlyft, varannan tvåpelarlyft. Mellan lyftarna finns e tt f ritt utrymme på tre meter mot 0,5 meter på den gamla verkstaden. Mellanrummet innebär bland annat större svängrum för mekanikerna.

– På samma yta kan vi även ställa kundbilar eller våra hyrbilar över natten. Det betyder att vi alltid kan leverera en varm bil till våra kunder säger Jansson avslutningsvis.

Text och foto Staffan Johnsson

Bild på vd Lars-Olof Olsson
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078