De valde bort auktorisationen
På en av Mälaröarna, närmare bestämt Färingsö i Ekerö kommun, ligger Svanhagens Bil & Däckservice.
– Vi vet att det finns en värld på andra sidan Ekeröbron men vi vet inte varför, säger mekanikern Patrik Fors och skrattar. Han är son till ägaren Stisse Fors som i 38 år har drivit verkstad tillsammans med kollegan Rolle Strömberg. Även Rolles son Jocke Strömberg arbetar på verkstaden. Totalt är man åtta man som snurrar runt varav sex är bilmekaniker. Arbetskamrater som har anledning att vara extra stolta för tillfället då de nyligen blev utsedda till Årets Verkstad 2013 bland Autoexpertens drygt 400 verkstäder i landet.
– Förra året var vi nominerade men vann inte, så det kändes extra kul att vinna i år. Vi har inte ansträngt oss utan det har bara blivit så och då vet vi att vi ligger i topp och gör ett bra jobb, konstaterar Stisse Fors. Bilverkstaden har ett gott rykte på Mälaröarna och många trogna kunder. Trots det såg man ingen möjlighet att kunna fortsätta som auktoriserad Fordverkstad.
– Nu har det gått ett år sedan vi valde att kliva av vilket beror mycket på att Ford säljer allt färre bilar i Stockholm sedan Kindwalls gick i konkurs. Men vi har klarat oss då vi kompletterade med allbilsservice för snart sex år sedan med Autoexperten i ryggen, säger han. Ett beslut som sönerna Jocke och Patrik är nöjda med. De är redo att ta över och tycker att arbetet har blivit mer varierande på en allbilsverkstad. Även leveranserna av delar fungerar bättre.
– I dag har vi två leveranser om dagen och det fungerar utan problem om man har lite framförhållning. På Fordtiden fick vi inte ens leveranser en gång per dag och när vi ringde supporten utgick de ofta ifrån att vi hade bilförsäljning, konstaterar Patrik Fors. Några problem med att hålla sig uppdaterade på alla nya bilmodeller upplever de inte och både utbildning och support upplevs bättre än hos Ford.
– I dag måste en verkstad ha bredden för att överleva och vi håller oss uppdaterade genom KGK Academy. Får vi in en bil måste vi kunna göra allt och för att öka lönsamheten ytterligare har vi även valt att serva däck, alkolås, AC och släcka tvåor, säger Stisse. Verkstaden är nu omskyltad med Autoexpertens profil på fasad, kundmottagning och verkstad. Men en stor skylt på husgaveln påminner trogna kunder om var de hamnat. Som allbilsverkstad har de investerat i en Multi-Diag från Actia och har nu två diagnosverktyg som täcker de flesta franska och tyska biltillverkare. På Automässan inhandlades även en ny bromsprovare och verktygsvagnar, kompletta med verktyg, till samtliga arbetsplatser.
– Ska vi kunna få hjälp med support så gäller det att gilla konceptet med att vara ansluten till en verkstadskedja och handla det mesta man behöver från sin lokala butik. I dag har vi mer att säga till om och Autoexperten har även de delar vi behöver, det fungerar över förväntan, säger Rolle Strömberg. En gång i tiden valde man en Fordauktorisation för att överleva, då som lejdverkstad för att få tillgång till tidlistor, kurser och originaldelar. I dag har man i stället valt att serva allbil för att överleva. Tiderna förändras onekligen och nu står ett eventuellt däckhotell högt upp på listan.
– När v i startade 1976 så var det inte mycket elektronik i bilarna, man bytte brytarspetsar och kanske ett relä på sin höjd. I dag har man gått från att tänka själv till att låta datorn göra det åt en och då gäller det att hänga med i utvecklingen. Man vill ju alltid ha in fler jobb, säger Stisse och fortsätter; – I dag när servicetimmarna minskar blir det allt viktigare för oss att fokusera på kvalitet och kundservice – och man behöver inte vara billigast om man är bäst.
Text och foto Klas Skarin