En branschprofil drar sig tillbaka
– Jag kände att nu var det dags. Har ju jobbat i branschen sedan 1976 och nu när jag fyllt 61 år vill jag gärna ägna mig åt andra saker, säger Lars när Motor-Magasinet träffar honom på Automässan i Göteborg. Egentligen slutade han jobba vid årsskiftet men det var svårt att hålla sig ifrån en sista Automässa. Karriären i motorbranschen startade 1976 när Lars som 23-åring fick jobb som servicetekniker med elektronik som specialitet på Huzells i Karlstad. – Det var ett intressant jobb och jag var mycket intresserad av elektronik som vid den tiden började komma på bred front i branschen, berättar han.
Men i början av 1990-talet blev det turbulens. 1992 Bima förvärvade Huzells och Sveriges två största företag för verkstadsutrustare blev ett. År av rationaliseringar och avknoppningar följde och lagret i Karlstad flyttades till Göteborg. Men 1994 blev det en vändning igen. Huzells verksamhet med reservdelar och tillbehör till lätta och tunga fordon, tillsammans med ett 30-tal anställda, förvärvades av några ur personalen. Lagret flyttades åter till Karlstad.
– Det var minst sagt en orolig tid och det som hände däremellan, det vill säga 1993, var att det inte längre fanns någon plats för oss som var tekniker. Men vi lyckades komma överens med Volvo-Bima och kunde starta eget 1994. Jag fick också möjlighet att gå en marknadsekonomutbildning på IHM vilket kom väl till pass när vi skulle starta ett eget företag, säger han.
Företaget blev Sun Maskin & Service med tung verkstadsutrustning på programmet. Man var fem anställda och omsatte sex miljoner kronor. På programmet stod bland annat verkstadsutrustning och avgasmätare från amerikanska Sun.
– Att vi tog namnet Sun i företagsnamnet har egentligen inte alls med amerikanska Sun att göra. Jag tyckte Sun var ett bra ord, det betyder sol och vi fick förklara för det amerikanska bolaget att ordet Sun/ Sol ju inte är skyddat och till slut accepterade man det. Sedan dess har vi också varit ett av Sun:s bästa kunder i Europa och så är det fortfarande, säger Lars Wedin. Att det blev företagsnamnet SUN är kanske inte så konstigt med tanke på Karlstads-bon Lars Wedin. ”Sola i Karlstad” har väl de flesta hört talas om. Genom åren har företaget utvecklats och man har bygt upp en bred kundbas genom ett brett program av välkända varumärken som Maha, John Beam, Snap-on/Sun, Texa, Ecotechnics och Romess.
– Jag har alltid sett det som oerhört viktigt att skapa relationer och se till att man inte har några ovänner. En nyckel till framgång är att ha respekt för kunden och en bra relation, säger han. När han nu lämnat över Sun Maskin & Service till Bengt Andersson med medarbetare är det ett företag med 12 anställda och en omsättning på omkring 30 miljoner kronor. Men bara 61 år, vad ska Lars Wedin göra nu? – Det har jag inga problem med. Har jobbat hårt i så många år att det nu ska bli fint att få lite mer tid över till mina intressen, säger han. Och intressen saknas inte. I garaget finns en Mercedes-Benz Pagoda, en BMW av äldre modell, en motorseglare i mahogny (nu ska den i sjön) och inte minst en liten ångmaskin. – Jag har ju i många år varit engagerad i ångfartygssällskapet i Karlstad och skaffat mig både skepparexamen och kustskepparintyg. Ångmaskiner är fascinerande och till den lilla maskin jag nu skaffat mig funderar jag på att bygga en båt på 7–8 meter. Det ska bli riktigt spännande, avslutar Lars Wedin som på sin sista Automässa hade fullt upp med att prata och säga hej då till alla kollegor/konkurrenter.
Olle Holm