Bilhandeln på nätet kommer att öka mest
Undersökningen**, som årligen utförs av konsultfirman KPMG, visar att endast hälften av de svarande tror att traditionell bilhandel är nyckeln till framgång för bilbranschen. Många tror också att bilhallarna kommer att övergå till att bli så kallade «touch points» för relationer som redan etablerats på nätet. Undersökningen visar även att den viktigaste modellen för bilhandeln även fortsättningsvis kommer att vara det som kallas «service station», en modell där man erbjuder finansiering, försäkring och andra tilläggstjänster.
KVD, Nordens största internetbaserade marknadsplats för köp och sälj av begagnade bilar, har sålt bilar via internet sedan 2001 och säljer årligen drygt 23 000 begagnade bilar för privatpersoner och företag. Företaget märker av den förflyttning av bilhandeln, från bilsalonger till internet, som undersökningen vittnar om. Idag väljer över 90 procent av dem som handlar bil på kvd.se att köpa bilen utan att se den i verkligheten före köpet.
-Undersökningen bekräftar att bilbranschen står inför förändringar och att nya marknadsmodeller kommer prägla utvecklingen av branschen de närmsta åren. Vi ser början på en helt ny bilbransch, som drivs fram avny teknologi och förändrade konsumentvanor. Vinnarna på den nya bilmarknaden är de aktörer som klarar av att anpassa sig och utnyttja de möjligheter som ligger i skärningspunkterna mellan teknikutveckling och nya konsumentbeteenden, säger Ulrika Drotz Molin, vd på KVD.
En undersökning från 2012*** stöttar näthandelns ökande betydelse vid bilköp. Undersökningen visade att så många som 94 procent av konsumenterna som var ute efter att köpa en ny bil använder nätet för att söka efter information om aktuella bilar.
-Undersökningarna visar på att framtida tillväxt för branschen kommer från nätbaserad försäljning och tilläggstjänster knytna till bilförsäljningen. Det gäller både för nybilsförsäljning och begagnatmarknaden. Den svenska marknaden har kommit långt, men vi ser en ännu större potential inom en snar framtid och utvecklar oss hela tiden för att ligga i framkant, säger Ulrika Drotz Molin.
* Percentage of respondents expecting the importance of online dealerships and intermediaries to increase: 72 % of non-dealers and 60 % of dealers – page 31 in the report
**KPMG’s Global Automotive Executive Survey 2014: 200 toppchefer från världsledande bilsällskap har blivit intervjuade, inkluderat bilproducenter, leverantörer, förhandlare, leverantörer av finansiella tjänster, leasingsällskap samt leverantörer av mobilitetslösningar.
***Capgemeni’s Cars Online 12/13: Global konsumentundersökning om upplevelsen runt att köpa/äga bil. Mer än 8000 konsumenter från Brasilien, Kina, Frankrike, Tyskland, Indien, Ryssland, Storbritanien och USA svarade på undersökningen.