Direct Green Parts garanti ger bättre verkstadsekonomi
Under mina 40 år i branschen har jag alltid irriterat mig på att verkstan ska ta kostnaden om en begagnad del sålts som är undermålig. Dessutom är det ofta motor eller växellådsbyten som detta sker på och arbetskostnaden är då hög. Det är lite tragiskt eftersom det finns ett bra alternativ som jag har varit mycket delaktig i. Det är nämligen så att det idag finns en garanti, Direct Green Parts garanti som jag har varit med att utveckla. Garantin, som gäller för mekaniska delar, är en branschgemensam garanti som bildemonteraren har möjlighet att lämna på sina bildelar.
Du som verkstadsägare eller chef kan ju nu välja mellan att få ersättning för bara delen och då oftast betydligt kortare tid än 12 månader och stå för arbetskostnaden själv, eller få full ersättning, d v s det blir ett nytt jobb med full betalning. Om jag var verkstadschef idag vet jag vad jag skulle välja och så svara alla som fått den här informationen också. Så skaffar man sig nöjda kunder utan att det kostar massor av pengar, trygghet är det viktigaste för kunden nämligen säger Bosse.
Återanvändningen av begagnade bildelar leder till mindre miljöpåverkan och bidrar till det globala miljöarbetet. Den utveckling som sker inom bilåtervinningsbranschen gör att fler begagnade bildelar kan användas och kvalitén på bildelarna förbättras. Ur ett konsumentperspektiv kan kostnaden hållas nere och därmed kan fler bilar repareras.
Med en bra kvalitét på begagnade bildelar är det även möjligt att lämna garantier som följer det regelverk som är framtaget för bilbranschen och det kommer ytterligare att öka användningen av begagnade bildelar.
För att en garanti ska fungera är det viktigt att det finns genomarbetade villkor för hanteringen av skadefall och att skaderegleringen sker på samma villkor oavsett geografiskt läge eller vilken bildel som garantin ska ersätta.
För att undvika jävsituationer vid skadefall ska skaderegleringen hanteras av tredje part. Grunden för det är att det gagnar ingen om det är olika garantier beroende på vem som verkstaden har köpt delen ifrån, det skapar bara förvirring. SFVF strävar efter att ha så få regelverk som möjligt i alla avseenden eftersom ingen gynnas av att man ”uppfinner ett femte hjul gång på gång” och det inkluderar även olika typer av garantier, längder, villkor o s v.
Eftersom det verkar råda en viss förvirring kring garanti frågan vill SFVF förtydliga att det är ovan nämnda garanti ”Direct Green Parts garanti” som SFVF rekommenderar.
Läs vidare på: www.sbrservice.se/begagnade-bildelar/garantier/